Nuorten maailmancup: Suomi hopealle trapin parikilpailussa!
14.5.2022 klo 18:15

Iloiset hopeamitalistit Sara Nummela ja Juho Mäkelä. (Kuva: Pekka Maunula)

Suomi on sijoittunut upeasti toiseksi trapin parikilpailussa nuorten maailmancupissa Saksan Suhlissa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) nuorten maailmancupissa ammuttiin lauantaina yksi suomalaislaji, joka oli trapin parikilpailu. Suomea edustivat serkukset Juho Mäkelä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) ja Sara Nummela (Orimattilan Jymy).

Parikilpailussa ammuttiin ensin peruskilpailun 150 kiekkoa eli joukkueen molemmat urheilijat ampuivat 75 kiekkoa. Italia 1 oli peruskisan ykkönen tuloksellaan 140, joka on uusi junioreiden maailmanennätys. Italian joukkueessa ampuivat Riccardo Mirabile ja Sofia Littame.

Suomi teki Iso-Britannia 2:n kanssa toiseksi parhaan tuloksen 136, joten ne uusivat paikasta kultamitaliotteluun italialaisia vastaan. Suomi voitti jännittävän uusinnan 3–2 ja pääsi kamppailemaan maailmancupin voitosta!

Mäkelä rikkoi peruskilpailussa 72 kiekkoa ja Nummela 64 kiekkoa. Heidän sarjansa olivat 23+25+24 ja 21+22+21. Hienoa on sekin, että Mäkelän lisäksi vain Mirabile ja Yhdysvaltain Emilio Carvalho tekivät tuloksen 72. Parikilpailuun osallistui 23 joukkuetta.

Italia oli kultamitaliottelussa vahvempi ja voitti Suomen pistein 6–2.

– Kaveri oli kultamitaliottelussa parempi, paremmalle hävittiin, Mäkelä antoi rehdin tunnustuksen kilpakumppaneilleen.

– Kokonaisuudessaan oli kuitenkin hyvä päivä, ja nyt on hyvä fiilis! Peruskisani sujui tosi hyvin, ja uusinta hoidettiin kotiin. Kultamitaliottelussa alku oli vaikea, mutta loppu skarpattiin. Tästä on hyvä jatkaa, Mäkelä sanoi.

Ampumaurheiluliiton trapin nuorten valmentaja Pekka Maunula oli myös tyytyväinen nuorten maailmancupiin, sillä trap-ampujien saldona oli kolme finaalipaikkaa ja yksi mitali.

– Se on loistava suoritus, ihan huippua! Ei tällaisia saavutuksia ihan joka päivä tule, hän sanoi.

Seuraava suomalaislaji nuorten maailmancupissa on skeet, joka alkaa maanantaina.

ISSF:n nuorten maailmancup (haulikko, kivääri, pistooli)
9.-20.5. Suhl, Saksa

Suomalaislajien tuloksia la 14.5.

Trap, parikilpailu
Peruskilpailu 150 kiekkoa: 1) Italia 1 140 (JME), 2) Suomi 136/uusinta 3, 3) Iso-Britannia 2 136/2, 4) Australia 2 134, 5) Espanja 1 134, 6) Iso-Britannia 1 134. 23 joukkuetta.

Kultamitaliottelu: Italia 1– Suomi 6–2
Pronssimitaliottelu 1: Espanja 1 – Australia 2 6–0
Pronssimitaliottelu 2: Iso-Britannia 2 – Iso-Britannia 1 7–3

Kaikki maailmancupin tulokset ISSF:n verkkosivuilla.