Ammunta kiinnosti Erämessuilla
13.6.2022 klo 14:23

Kim Leppänen oli esittelemässä tutuksi käyneitä välineitä, Benellin haulikoita.

Ampumaurheilu kiinnosti viikonloppuna järjestetyillä Riihimäen Erämessuilla.

Teksti & kuvat: Mika Vuolle

Timo Rautio ja Rainer Hirvonen esittelivät ampumaurheilua Riihimäellä SAL:n osastolla.

Riihimäen kansainväliset Erämessut järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1972, joten tapahtuma täytti tänä vuonna pyöreät puoli vuosisataa. Perinteisesti joka toinen vuosi järjestettävien messujen edellisestä kerrasta ehti koronan takia kulua neljä vuotta, joten väkeä ja näytteille asettajia messuilla riitti.

Neljän päivän aikana messuilla oli 26 500 kävijää. Messujen eräs pääteemoista oli tietenkin metsästys, ja siihen liittyen myös ampumaharjoittelu ja -urheilu oli messuilla vahvasti esillä.

Riihimäellä oli esillä silmiinpistävän paljon erilaisia ammunnan harjoitteluvälineitä ja simulaattoreita, joiden suosio kasvaa jatkuvasti. Sen myötä myös tarjonta kohenee, ja niin metsästyksen kuin urheiluammunnankin harjoitteluun on tarjolla jo todella runsaasti erilaisia laitteistoja. Oma haasteensa on sitten monenlaisten järjestelmien joukosta löytää itselleen sopivin vaihtoehto, mutta juuri sellaisen vertailun tekemiseen Erämessut ovat oivallinen paikka.

Ampumaurheiluliiton osastolla riitti messujen ajan kävijöitä tasaisena virtana. SAL:n nuoriso- ja koulutuspäällikkö Timo Rautio ja Rainer Hirvonen perehdyttivät messukävijöitä sähköisten ampumaharjoitteluvälineiden käyttöön. SAL:n osastolla oli mahdollisuus kokeilla kivääriammuntaa elektronisiin tauluihin sekä laajempaa lajien kirjoa SimWayHunt-simulaattorilla, josta löytyi ohjelmat muun muassa haulikkoammunnan ja kivääripracticalin harjoitteluun.

Ammuntaa pääsi kokeilemaan virtuaalisesti myös SimWay Huntin laitteilla.

Ammuntaa pääsi kokeilemaan virtuaalisesti ainakin myös Metsästäjäliiton, SimWay Huntin ja Sakon osastoilla.

Simulaattorien lisäksi tarjolla oli tällä kertaa myös maistiaiset virallisesta IPSC-lajista. Riihimäkeläinen Minor range oli pystyttänyt messuille komeat puitteet kokeilla Action Airia 6 mm airsoft-pistooleilla. Kaksi erilaista asemaa houkutteli kaikenikäisiä innokkaita kokeilemaan practicalia ja kokeilijoita riitti neljän päivän aikana parhaimmillaan ruuhkaksi asti.

Minor Rangen Action Air -asemalla messuyleisö pääsi kokeilemaan practicalin vauhdikkuutta.

Juha Hirvi oli messuviikonlopun talkoissa kavereilla, esittelemässä Minox-tähtäimiä, jollaista hän itsekin käyttää jahdeissa.

Action Airiin messuilta löytyi useita valmiita aloituspaketteja. Tässä turkulaisen Tradesoftin vaihtoehtoja.