Action airissa ennätysmäärä osanottajia SM-viikolla
15.6.2022 klo 09:56

Oskari Sivula harjoittelemassa TaU:n Action air -radalla.

Olympiakomitean ja YLE:n neljä päivää kestävä suurtapahtuma SM-viikko järjestetään Salossa kesä-heinäkuun vaihteessa. Action airissa kilpailee ennätysmäärä osanottajia.

Teksti: Mika Vuolle

Kaikkien aikojen suurimmalla SM-viikolla on mukana ennätykselliset 28 urheilulajia, ja paikalle odotetaan noin 3000 urheilijaa ja valmentajaa. Ampumaurheiluliiton lajeista mukana on IPSC Action air eli practical-ilmapistooli.

Action air -kilpailu ammutaan kaksipäiväisenä 2.-3. heinäkuuta. Lauantaina kisaavat classic- ja production-luokkien ampujat. Sunnuntaina vuorossa ovat open ja standard.

Lajin virallisia SM-kisoja on järjestetty vuodesta 2013 lähtien, jopa pahimpaan korona-aikaan, joten Salossa käydään juhlakilpailu. SM-titteleistä taistellaan nyt kymmenettä kertaa. Toista kertaa kilpailu järjestetään kesäaikana, mikä ei ole aivan optimitilanne kilpailijoiden houkuttelemiseksi.

Kilpailuun on ilmoittautunut 74 ampujaa, joka on uusi ennätys. Naisia on mukana kahdeksan.

– Vaikka selkeästi talvi- ja sisälajiksi miellettävä Action air joutuu SM-viikon vuoksi keskelle kiivainta practicalin ruutikautta, olemme saaneet mukaan melko mukavasti osanottajia. Tämä kertoo siitä, että laji kasvattaa hitaasti mutta varmasti suosiotaan. Harjoittelumuotona ja seurakilpailutasolla laji on paljon yleisempi kuin mitä SM-kisan lähtöluettelo näyttää, sillä moni harrastaja empii aivan turhaan lähtemistä SM-kilpailuihin, Salon kilpailun apulaisjohtaja Oskari Sivula Tampereen Urheiluampujista kertoo.

Kärjen osalta taso Salossa tulee olemaan kova. Open-luokassa toisensa kohtaavat neljä aiempien vuosien Suomen mestaria: Lauri Jantunen, Roy Juurijoki, Tomy Lindström ja Mika Vuolle. Standard-luokassa nuoret haastajat tavoittelevat luokkaa viime vuosina hallinneen practical-virtuoosi Kim Leppäsen päänahkaa. Production-luokassa tilanne on sama, sillä Jesse Nio saa vastaansa uusia yrittäjiä. Classic potee tällä kertaa hieman osanottajien vähyyttä, mutta tiukka taisto sielläkin tullaan käymään mitaleista.

Action air on viime aikoina ollut vahvassa nousussa niin pääkaupunkiseudulla kuin Tampereellakin. Raumalla harrastusta on ollut jo pitkään, mutta siellä uuden radan myötä on tullut lisää aktiviteettia. Myös Riihimäellä harrastus on lisääntynyt huomattavasti. Näiltä seuduilta Salossakin on eniten ampujia lähtölistalla.

– Järjestelyt ovat loppusuoralla, ja Salossa tullaan käymään hienot kisat. YLE:n ja Olympiakomitean kanssa on tässä tehty pitkään yhteistyötä ja hiottu kaikki yksityiskohdat kuntoon. Action air saa tästä varmasti huikeaa nostetta, IPSC-jaoston sihteerinä toimiva Oskari Sivula uskoo.

SM-viikon Action Air YLE Areenassa sunnuntaina 3.7. klo 12.45 alkaen: https://areena.yle.fi/1-62782999