PM-Kouvola: Kiväärinuoret kolmoisvoittoon, Esa Savolalle pronssia
7.8.2022 klo 17:18

Suomen nuoret huipensivat PM-kilpailut komeaan kolmoisvoittoon kiväärin makuukilpailussa.

Kouvolan PM-kilpailuiden päätöspäivä huipentui suomalaisten kolmoisvoittoon nuorten kiväärin makuukilpailussa.

Teksti ja kuvat: Mika Vuolle

Tyrrin hankalista tuulioloista tunnettu pienoiskiväärirata asetti kilpailijoille sunnuntaiaamuna haasteita, jotka suomalaiset onnistuivat selvittämään parhaiten. Nuorten kiväärin makuukilpailussa voittoon ampui Essi Heiskanen tuloksella 615,5 pistettä. Hopealle sijoittui Aleksi Kasi 613,3 pisteellä. Pronssia otti Alexandra Rosenlew 611,7 pistettä.

– Tänään oli hyvää tekemistä. Pieneen tuuleen piti ampua, niin osui keskelle. Ja aivan mahtavaa! Kolmoisvoitto Suomeen, iloitsi PM-kultaa ottanut Heiskanen.

Kasi pääsi tuulista kartalle toisen sarjan jälkeen, ja viimeiset neljä sarjaa sujuivat vahvasti.

– Tuuli vähän heitteli. Pari laukausta tuli ammuttua niin, että viirit olivat suorana ja toinen sarja vähän sakkasi. Muuten ammuin koko ajan niin, että viirit olivat oikealle päin, Kasi kertasi kisaansa.

Rosenlewin kamppailu pronssista oli tiukka. Ennen viimeisiä laukauksia hän oli viidentenä.

– Katsoin tulostaululle, ja huomasin, että siellä oli kärjessä vain kaksi Suomen lippua. Päätin sitten vähän skarpata, viimeisillä napakympeillään pronssille noussut Rosenlew kertoi.

Esa Savola ja Elina Silver ampuivat sunnuntaina PM-pronssia ilmapistoolin parikilpailussa.

Miesten 50 m pistoolissa Pohjoismaiden mestaruuteen ampui Viron Erik Amann kovalla tuloksella 553 pistettä. Hopea irtosi Ruotsin Berndt Alpenhofille tuloksella 532 pistettä. Suomen Esa Savola nousi PM-pronssille hienon 94 pisteen viimeisen sarjan ansiosta tuloksella 524 pistettä.

– Vaikeaa oli. En tahtonut saada tasaista suorittamista, mutta lopussa löysin riittävän yksinkertaisen perussuorittamisen kaavan. Täytyy olla tyytyväinen noin vaikean kisan jälkeen tähän tulokseen, Savola pohti.

Päätöspäivän viimeisinä lajeina ammuttiin ilmapistoolin joukkuekilpailuita. Miesten ilmapistoolin joukkuekilpailussa Suomi (Joonas Kallio, Esa Savola, Marko Talvitie) ampui PM-hopeaa. Mestaruuden voitti Viro.

Ilmapistoolin parikilpailussa Suomen pari Elina Silver – Esa Savola ampui PM-pronssia. Mestaruus meni Iso-Britanniaan ja hopea Viroon.

Suomen ilmapistoolimiesten joukkue Joonas Kallio, Esa Savola ja Marko Talvitie ampuivat PM-hopeaa.

Suomen mitalisaalis Kouvolan PM-kilpailuista oli mainio: 12 kultamitalia, 11 hopeaa ja 13 pronssia.

Kisoja seuraamassa ollut Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen oli tyytyväinen kisojen jälkeen. Järjestelyt sujuivat osaavien ihmisten käsissä niin, ettei kilpailijoilta kuulunut moitteita.

– Täällä on ollut hyvä tunnelma ja iloisia naamoja, kuten urheilukilpailuissa pitääkin olla. Kiitos kilpailuiden johtaja Marko Lepälle, joka osaa organisoida tällaisia isoja tapahtumia. Ja Utin Jääkärirykmentille, joka auttoi ratojen kunnostamisessa.

Kilpailuiden yhteydessä pidettiin myös Nordic Regionin kokous, jossa päätettiin, että jatkossa PM-kilpailuita järjestetään vain nuorille. Seuraavat PM-kilpailut ovat Tanskassa kahden vuoden kuluttua.

Pohjoismaat pohtivat myös yhteisiä linjauksia tulevaisuuden haasteisiin. Kansainvälisen ampumaurheiluliiton puheenjohtaja on venäläinen ja valta on keskittynyt liikaa yhden miehen käsiin. Pohjoismaiset liitot haluavat demokraattisempaa päätöksentekoa. Muitakin yhteisiä huolia oli, niistä päällimmäisenä EU:n kaavailema lyijykielto.

Kaikki tulokset Siuksen verkkosivuilla. Lisää tietoa kilpailuista NSR:n verkkosivuilla.