Jaana Välimäki aloittaa projektikoordinaattorin työt syyskuussa
18.8.2022 klo 06:21
Lassi Palo

Jaana Välimäki kuvattuna keskiviikkona Helsingin Sporttitalossa. (Kuva: Lassi Palo)

Jaana Välimäki aloittaa syyskuun alussa projektikoordinaattorin työt ohjaaja- ja valmentajakoulutuksen ja valmennuskulttuurin kehittämishankkeessa.

Ampumaurheiluliitto haki erityisavustusta hankkeeseen, jossa kehitetään uusia toimintatapoja ja ohjaaja- ja valmentajakoulutusta sekä kehitetään liiton seurojen ja sen alueiden käyttöön uusia tuotteita, joiden kautta aktivoidaan nykyisiä harrastajia ja saadaan uusia nuoria ampumaurheiluun mukaan.

Hankkeessa hyödynnetään uutta teknologiaa ja uusia verkko-oppimisalustoja sekä kehitetään lajituntemusta monilajisesti sekä uudistetaan valmentajakulttuuria yhteisölliseen toimintamalliin.

Hankkeen tavoitteet ovat tiivistettyinä: ampumaurheilukoulutuotteiden ohjaaja- ja kouluttajakoulutuksen kehittäminen, modernien opetusteknisten menetelmien (mm. Simway/Scatt) ja sähköisen oppimisverkkoympäristön hyödyntäminen koulutuksissa, ampumaurheilukoulutuotteiden kehittäminen (sisällöt, materiaalit ja yhteistyökumppanit), joita seurat/alueet voivat hyödyntää erityisesti lasten ja nuorten alkeiskurssi- ja harrastustoiminnassa sekä SAL Valmentajat -verkoston käynnistäminen levittämään ja syventämään valmennustietoutta kaikkien valmentajien kesken.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi hankkeelle 90 000 euron erityisavustuksen. Hankkeen omavastuuosuus budjetin mukaan on 24 500 euroa ja lisäksi tavoiteltu yhteistyösopimusten kautta saatava rahoitus 15 000 euroa.

Projektityöntekijä aloittaa työnsä syyskuun alussa, mutta valmistelutöitä on tehty jo elokuussa. Tehtävään valittu Jaana Välimäki on innoissaan uudesta työstään:

– Olen aivan liekeissä ja innoissani, hän huudahti käydessään tutustumassa Ampumaurheiluliiton toimistoon ja työntekijöihin tällä viikolla.

Välimäki tunnetaan ampumaurheilun parissa, sillä hän on toiminut aktiivisesti Satakunnan Ampujissa. Hän on kuulunut SA:n pistoolijaostoon toimien muun muassa kouluttajana ja kilpailusihteerinä.

Välimäki on koulutukseltaan tradenomi, ja hän täyttää ensi kuussa 45 vuotta. Hän asuu Tampereella, missä hän työskenteli ennen uutta tehtäväänsä myymäläpäällikkönä Scandinavian Outdoorin Ratinan myymälässä.

Välimäellä on ollut ja on lisäksi lukuisia luottamustehtäviä, joista mainittakoon kouluttajan tehtävät Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä ja varakoulutusvastaavan tehtävät Naisten Valmiusliiton Lounais-Suomen alueneuvottelukunnassa.

Jaana Välimäestä lisää Urheiluampujan numerossa 4/2022.

// Uutista päivtetty 23.8.: täsmennetty Jaana Välimäen nimikettä ja töiden aloitusajankohtaa. //