EM-Wroclaw: Suomalaiset kivääriampujat saavat jatkaa kilpailemista
14.9.2022 klo 22:20

Kiväärin päävalmentaja Leif Rolland keskustelee juryn jäsenen kanssa EM-kilpailuissa. (Kuva: Lassi Palo)

Suomen Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja, norjalainen Leif Rolland kertoi, että suomalaiset kivääriampujat saavat jatkaa kilpailemistaan Wroclawin EM-kilpailuissa, koska he eivät enää kilpaile lajeissa, joissa on jaossa olympiamaapaikkoja Pariisiin 2024.

Kuten aiemmin tänään kerrottiin, kivääriampuja Aleksi Lepän pääkilpailu Puolan Wroclawissa järjestettävissä 25/50m kivääri- ja pistoolilajien EM-kilpailuissa päättyi täysin odottamattomalla tavalla: hän ei kilpaillut miesten 50m pienoiskiväärin asentokilpailussa, koska tuomariston mielestä hänen käyttämänsä hihna on sääntöjen vastainen.

Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Leif Rolland ja pistoolilajien päävalmentaja John Leighton-Dyson palasivat myöhään illalla hotellille Wroclawin EM-radalta. He kertoivat tuoreimmat uutiset suomalaisia hämmentäneestä asiasta:

– Suomalaiset kivääriampujat saavat jatkaa kilpailemistaan EM-kilpailuissa, koska heillä ei ole kiväärissä enää lajeja, joissa olisi jaossa maapaikkoja Pariisin olympialaisiin. Joitain pieniä muutoksia heidän käyttämiinsä hihnoihin pitää juryn mukaan tehdä. Päätös koskee vain tätä kilpailua. Pidän vielä tänään urheilijoiden kanssa palaverin, jossa asiaa käsitellään ja kuulostellaan fiiliksiä, Rolland sanoi.

– Asian käsittely jatkuu Wroclawin EM-kisojen jälkeen, koska MM-kilpailut ovat jo lokakuussa Egyptin Kairossa. Sille ei voi tehdä enää mitään täällä Wroclawissa. Minä en kuitenkaan heidän päätöstään hyväksy, vaan olen siitä eri mieltä.

– Jos myöhemmin käy ilmi, että tehty päätös oli väärä, sitten se on skandaali. Olen todella vihainen, koska uskon, että päätös oli väärä, Rolland jatkoi ja oli erittäin pahoillaan Lepän puolesta. Pienoiskiväärin asentokilpailussa oli nimittäin jaossa ensimmäiset kaksi maapaikkaa Pariisin olympialaisiin.

Linkki päivän aiempaan EM-uutiseen.