Urheiluampuja 4/2022 on ilmestynyt
4.10.2022 klo 06:56

Ampumaurheiluliiton julkaiseman Urheiluampuja-lehden vuoden neljäs numero on ilmestynyt.

Urheiluampuja-lehdessä esitellään Ampumaurheiluliiton uusi valmennuksen johtaja Ville Häyrinen, joka on ollut tehtävässään nyt runsaan kuukauden ajan. Hän haluaa turvata nuorille ampumaurheilijoille ”riittävät väliportaat”, joita pitkin he voivat nousta kansainväliselle huipulle.

– Teen valmentajien kanssa nyt töitä vajaan kahden vuoden kuluttua järjestettäviä Pariisin olympialaisia varten, mutta samalla valmistaudumme myös seuraavia olympialaisia varten, Häyrinen viittaa Los Angelesissa vuonna 2028 järjestettäviin olympialaisiin.

Lehdessä esitellään myös liiton uusi nuoriso- ja koulutuspäällikkö Kustaa Ylitalo, joka on kokenut liikunta-alan moniottelija. Jaana Välimäki on puolestaan aloittanut projektikoordinaattorin työt ohjaaja- ja valmentajakoulutuksen ja valmennuskulttuurin kehittämishankkeessa.

Urheiluampujassa kerrotaan, että Pariisin olympialaisten ampumaurheilu järjestetään noin 300 kilometrin päässä Pariisista sijaitsevassa Chateauroux´ssa, missä sijaitsee iso ampumaurheilukeskus. Lehdessä selvitetään myös olympiamaapaikkojen jakoa ja kerrotaan lajiryhmittäin tilanteet juuri nyt. Lehdessä on myös yhteenvedot elo-syyskuussa järjestetyistä kiväärin, pistoolin ja haulikon EM-kilpailuista sekä liikkuvan maalin, siluetin, kasa-ammunnan ja mustaruudin kausista.

Skeet-ampuja Tommi Takanen vastaa lehdessä omalta osaltaan kysymykseen, katsoako kesken kilpailun tulostaululle vai ei. ”On jokaisen oma asia, kumpaan ’leiriin’ haluaa kuulua: ei halua tietää tuloksia vai ei ole niin väliä? Molemmat ovat oikeita valintoja. Minulle sopii hyvin tämä nykyinen valintani.”

Urheilija arjessa -juttusarjassa esitellään Tampereella asuva trap-ampuja Teemu Ruutana. Noin 20 kysymykseen vastaa skeet-valmentaja Jorma Korhonen. Tehoryhmäampujista esittelyvuorossa on nopeasti kansalliselle huipulle noussut Lassi Kauppinen. Lehdestä selviää myös ketkä ampumaurheilijat palvelevat asiakkaita Tuusulassa sijaitsevassa metsästys- ja kalastusliikkeessä Ruodossa.

Urheiluampujassa on myös tilannekatsaus lyijyn ammuskäytön rajoitusten ja rajoituspyrkimysten kanssa.

Finaali-sivulla tavataan kivääriampuja Matias Kiuru, joka valittiin viime kauden päätteeksi kentuckylaisen yliopistonsa Murray Staten parhaaksi urheilijaksi – kaikki lajit huomioiden!

Urheiluampujan sähköinen versio.