Tehoryhmävalmentajien haku kaudelle 2023-2024
10.11.2022 klo 10:21
Kustaa Ylitalo

Suomen Ampumaurheiluliitto hakee tehoryhmävalmentajia kausille 2023-2024

Tehoryhmä on Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) urheilijoille tarkoitettu valmennusryhmä. Tehoryhmätoiminnan tarkoituksena on auttaa ja tukea lahjakkaita nuoria urheiluampujia heidän harjoittelussaan ja valmennuksessaan. Urheilijat eivät vielä kuulu maajoukkueryhmiin, mutta tavoite on asetettu menestymiseen kilpaurheilussa.

Tehoryhmiä on tällä hetkellä viidessä eri lajissa: pistooli, kivääri, trap, skeet ja liikkuva maali.

Eri lajien tehoryhmien valmentajat on perinteisesti koottu liiton jäsenseuroissa toimivista ansioituneista ja meritoituneista valmentajista. Tehoryhmävalmentajana toimiminen on erinomainen paikka kehittää omaa valmennusosaamista ja kehittyä ja kasvaa valmentajana yhdessä lahjakkaiden ja motivoituneiden nuorten kanssa.

SAL haluaa nyt kartoittaa jäsenseuroissa toimivien valmentajien kiinnostusta liiton valmennustoimintaan ja tarjota nykyisten tehoryhmävalmentajien lisäksi mahdollisuuden myös uusille valmentajille päästä mukaan tehoryhmävalmentajarinkiin. Samalla tarkoituksena on tiivistää ja tehostaa tehoryhmien valmennustoimintaa ja lisätä yhteistyötä maajoukkue- ja tehoryhmävalmennuksen, mutta myös eri lajien valmentajien välillä.

Tehoryhmävalmentajan toimenkuvaan kuuluu:
– Vastata oman lajinsa tehoryhmän valmennustoiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta
– Vastata tehoryhmäleirien (3-4 / vuosi) suunnittelusta ja valmennuksesta
– Yhdessä liiton toimiston kanssa hoitaa viestintää tehoryhmäläisten suuntaan (mm. infokirjeet)
– Aktiivinen osallistuminen tehoryhmätoiminnan kehittämiseen ja valmentajaverkostotoimintaan
– Testi- ja valintaleirin järjestelyt yhdessä nuorisopäällikön ja muiden lajien tehoryhmien kanssa kootusti
– Tehoryhmävalintaprosessi yhdessä muiden tehoryhmävalmentajien kanssa
– Lajivalmennusleirin järjestäminen sekä niissä fyysisen harjoittelun ja testauksen hoitaminen
– Tehoryhmätoiminnan sisällön miettiminen, tavoite, päämäärä, ts. ”valmennuksen punainen lanka”
– Kilpailemisen sitominen tehoryhmätoimintaan

Tehoryhmävalmentajalle tarjoamme:
– Erinomaisen mahdollisuuden olla mukana valmentamassa ja kasvattamassa nuoria ampujia eteenpäin urheilijan polulla
– Mahdollisuuden kehittyä ja kouluttautua valmentajana ja olla osa liiton valmentajayhteisöä ja valmennustoiminnan kehittämistä
– Mahdollisuuden olla mukana oppimassa maajoukkueen leirityksissä
– SAL ei maksa tehoryhmävalmentajille palkkaa, mutta korvaa valmentajalle tehoryhmäleireihin ja muuhun tehoryhmätoimintaan liittyvät välittömät kulut kuten matka ja majoituskulut sekä maksaa leiripäivistä päivärahaa
– Liiton maajoukkue / tehoryhmäasusteen (verryttelyasu + T-paita)

Tehoryhmävalmentajilta edellytämme:
– Halua kehittyä ja kasvaa valmentajana
– Valmentajakoulutusta (vähintään VOK1-taso)
– Hyvää oman lajin valmennusosaamista ja kokemusta tavoitteellisten urheilijoiden valmentamisesta
– Kykyä kannustaa ja kehittää nuoria eteenpäin ampujan uralla
– Ymmärrystä urheilijana kasvamisen ja kehittymisen edellytyksistä

Tehoryhmävalmentajien lopullinen määrä vahvistuu, kun näemme kunkin lajin tehoryhmäläisten kokonaismäärän. Osassa lajeista tullaan mahdollisesti kokoamaan myös alueellisia tehoryhmiä.

Jos tehoryhmävalmentajan pesti kiinnostaa, niin täytä alla oleva hakemuslomake 30.11.2022 mennessä. HUOM! Hakuaikaa jatkettu 4.12.2022 asti!

Tiedustelut:
Valmennuksen johtaja: Ville Häyrinen; 050 302 300, ville.hayrinen@ampumaurheiluliitto.fi
Nuoriso- ja koulutuspäällikkö: Kustaa Ylitalo, 040 8390 446, kustaa.ylitalo@ampumaurheiluliitto.fi

Tehoryhmävalmentajien haku 2023-2024