Asetu ehdolle urheilijavaliokuntaan!
11.11.2022 klo 13:47
Anne Laurila

Vielä ehdit asettua ehdolle Ampumaurheiluliiton urheilijavaliokuntaan vuosille 2023-2024. Toivomme ehdokkaiden ilmoittautuvan 20.11.2022 mennessä.

Urheilijavaliokunta koostuu 11 jäsenestä, jotka valitaan vaaleilla: 2 haulikkoa, 2 kivääriä, 2 pistoolia, 1 liikkuva maali,1 practical, 1 siluetti, 1 mustaruuti, 1 kasa-ammunta. Kahden edustajan lajeissa valitaan yksi nainen ja yksi mies.

Ehdolle voi asettua urheilija, joka täyttää seuraavat ehdot:

• Urheilija voi olla ehdolla vain hänen omassa lajiryhmässään
  • Ehdolla olevalla urheilijalla ei voi olla taustallaan yhtäkään dopingrikkomusta
  • Ehdolla oleva urheilija tulee vaaliajankohtana kuulua SAL:n hallituksen nimeämiin valmennusryhmiin tai olla osallistunut kolmen viime vuoden aikana lajinsa kansainväliseen arvokilpailuun (PM, EM, MM ja OL) tai olla urheilijavaliokunnan jäsen (jäsen voi olla maksimissaan kaksi kautta valiokunnassa kansainvälisen kilpauransa lopettamisen jälkeen)
  • Ehdolla oleva urheilija ei saa olla lajijaostonsa jäsen tai maajoukkuevalmentaja

Asetu ehdokkaaksi täyttämällä tämä lomake.

Urheilijavaliokunnan vaali järjestetään loppuvuonna sähköisenä, jos ehdokkaita on enemmän kuin paikkoja. Äänivaltaisia vaalissa ovat maajoukkueurheilijat, joilla tarkoitetaan tässä yhteydessä urheilijaa, joka kuuluu SAL:n hallituksen nimeämiin valmennusryhmiin sekä urheilijaa, joka kolmen viime vuoden aikana on osallistunut lajinsa kansainväliseen arvokilpailuun (PM, EM, MM ja OL).

Urheilijavaliokunnan tarkoituksena ja tavoitteena on

• Kerätä tietoa ja mielipiteitä maajoukkueurheilijoilta sekä kansainvälisiin kisoihin osallistuvien ampujien ajatuksia kilpailu- ja tukitoiminnasta sekä mahdollisista ongelmista
  • Valvoa kansainvälisiin kisoihin osallistuvien urheiluampujien etuja ja oikeuksia sekä tehdä niitä koskevia aloitteita ja esityksiä SAL:n eri elimille (hallitus, eri valiokunnat, jaostot ja valmennuksen johtoryhmä). Mikäli kurinpitoasioissa käsitellään maajoukkueurheilijaa, on urheilijavaliokunnalla lausunto-oikeus asiassa.
  • Ottaa kantaa urheiluun ja urheilijoiden valmentautumiseen liittyviin ajankohtaisiin asioihin
  • Toimia yhteistyössä ISSF:n urheilijavaliokunnan, Suomen Olympiakomitean ja muiden lajiliittojen urheilijavaliokuntien kanssa sekä vahvistaa keskinäisiä kontakteja
  • Edistää antidopingtyötä
  • Toimia yhdyssiteenä maajoukkueurheilijoiden ja kansainvälisiin kisoihin osallistuvien urheiluampujien ja SAL:n hallinto-organisaation eri portaiden välillä