Noora Antikainen Vuoden urheilija -äänestyksen ehdokaslistalla
8.12.2022 klo 17:35

Noora Antikainen esitteli kesällä Bakun maailmancupin mitalejaan. (Kuva: Lassi Palo)

Noora Antikainen on ehdolla Vuoden urheilijaksi 2022. Ehdokaslista julkistettiin tänään.

Vuoden urheilija -äänestyksen ehdokaslistoilla on runsaasti suomalaismenestyjiä olympiavoittajista MM- ja EM-kultamitalisteihin. Hieno ja mitalirikas vuosi on takana, joten ehdokaslistoillakin löytyy runsaasti arvokisamitalisteja, todetaan Urheilutoimittajain liiton tiedotteessa tänään.

Yksi ehdokkaista on trap-ampuja Noora Antikainen, joka voitti toukokuussa Bakun maailmancupin sekä saavutti lisäksi joukkuekilpailuissa EM- ja MM-hopeaa. Bakussa tuli myös joukkuepronssia. Antikainen on ainoa ampumaurheilija ehdokaslistalla.

Vuoden urheilija -valiokunnan työ oli menestysvuoden siivittämänä suhteellisen helppo:

– Valiokunta korosti valinnoissaan edelleen vahvasti arvokisamenestystä. Tänä vuonna valiokunnan tehtävää auttoi hieno suomalaismenestys laajalla rintamalla, Vuoden urheilija -valiokunnan puheenjohtaja Matti Hannula sanoo.

Tänä vuonna Vuoden urheilija -ehdokaslistalla on 28 urheilijaa, mutta äänestettäviä on vain 27. Äänestyksessä ovat mukana myös parit, joten kun parisprintin olympiahopeakaksikko Iivo Niskanen ja Joni Mäki sekä purjehduksen MM-pronssia ja EM-hopeaa Nacra 17 -luokassa saavuttaneet Sinem Kurtbay ja Akseli Keskinen ovat mukana äänestyksessä, niin urheilijamäärä on suurempi kuin ehdokkaiden määrä.

Vuoden urheilija, Vuoden valmentaja ja Vuoden joukkue -äänestykset jatkuvat perinteiseen tapaan, mutta ne saavat rinnalleen myös Vuoden nuori urheilija -äänestyksen. Uudistuksen myötä koko Urheilutoimittajain liiton valintajärjestelmäkokonaisuutta yhdenmukaistetaan ja selkeytetään. Vuoden nuori urheilija -äänestyksessä on ensimmäisellä kerralla peräti yhdeksän ehdokasta, joista äänestetään kolme parasta paremmuusjärjestykseen.

Ehdokkaat on julkistettu Urheilutoimittajain Liiton verkkosivuilla. Äänestys alkaa ja ehdokkaat esitellään kuvien kera Vuoden urheilija -äänestyksen omilla verkkosivuilla maanantaina 12.12. Äänestys päättyy 30.12. Äänestysoikeus on kaikilla liiton A-jäsenillä sekä niillä B-jäsenillä, joille on myönnetty liiton pressikortti. Vuoden urheilija -äänestyksen voittaja julkistetaan Urheilugaalassa 12. tammikuuta 2023.

Vuoden urheilija -äänestyksessä äänestetään kuluvan vuoden parasta urheilijaa. Äänestyksessä menneiden vuosien saavutuksilla tai pitkällä urheilu-uralla ei ole merkitystä.

Vuoden urheilija -äänestys 2022

Noora Antikainen, ampumaurheilu
– maailmancupin osakilpailun voitto trapissa
– EM-hopeaa ja MM-hopeaa trapin joukkuekilpailuissa

Henna Blomroos, frisbeegolf
– MM-hopeaa

Lassi Etelätalo, yleisurheilu
– EM-pronssia keihäänheitossa ennätystuloksellaan 86,44
– MM-kilpailujen kuudes

Valtteri Filppula, jääkiekko
– kipparoi Suomen miesten jääkiekkomaajoukkueen sekä olympiakultaan että maailmanmestaruuteen
– ensimmäinen suomalaiskiekkoilija, joka on voittanut sekä Stanley Cupin että olympiakullan ja maailmanmestaruuden

Venla Harju, suunnistus
– EM-kultaa pitkältä matkalta ja EM-pronssia keskimatkalta

Harri Heliövaara, tennis
– nelinpelin maailmanlistan 11:s
– brittiparinsa Lloyd Glasspoolin kanssa Hampurin ATP 500 -turnauksen voitto ja ATP-finaaliturnauksen välierissä

Lukas Hradecký, jalkapallo
– Bayer Leverkusenin ykkösmaalivahtina Bundesliigan kolmossija ja paikka Mestarien liigan lohkovaiheeseen

Santeri Kiiveri, alppihiihto
– paralympiakultaa suurpujottelussa ja paralympiahopeaa superalppiyhdistetyssä

Nea Kivelä, aerobic
– MM-pronssia (Kansainvälisen voimisteluliiton FIG:n kilpailut)

Peppi Konsteri, keilailu
– naisten EM-kilpailuissa arvostetuimman kisamuodon eli All eventsin voitto ensimmäisenä suomalaisnaisena
– naisten EM-pronssia parikilpailussa ja triokilpailussa
– juniorien EM-kultaa sekä All events -kilpailusta että parikilpailusta, EM-pronssia joukkuekilpailusta

Natalia Kuikka, jalkapallo
– Yhdysvaltain naisten jalkapalloliigan NWSL:n mestaruus ensimmäisenä suomalaisena
– mestarijoukkue Portland Thornsin avainpelaajia ja yksi sarjan parhaista puolustajista

Sinem Kurtbay – Akseli Keskinen, purjehdus
– MM-pronssia ja EM-hopeaa Nacra 17 -luokassa

Artturi Lehkonen, jääkiekko
– Stanley Cup -voittaja Colorado Avalanchessa
– jatkoaikamaali ratkaisevassa välieräottelussa ja voittomaali ratkaisevassa finaaliottelussa

Lauri Markkanen, koripallo
– erinomaiset otteet syksyllä uudessa seurassa Utah Jazzissa NBA:ssa
– Suomen joukkueen tärkeimpiä pelaajia niin MM-karsinnoissa kuin EM-kilpailuissa

Matti Mattsson, uinti

– EM-kultaa 3000 metrin esteissä

Mikko Rantanen, jääkiekko
– Stanley Cup -voittaja Colorado Avalanchessa, joukkueen varakapteeni
– NHL:n runkosarjassa joukkueensa paras pistemies ja koko sarjan suomalaisten pisteykkönen
– play offseissa 20 ottelussa 25 (5+20) tehopistettä

Kalle Rovanperä, autourheilu
– maailmanmestaruus rallin WRC-luokassa

Emil Ruusuvuori, tennis
– kaksinpelin maailmanlistan 40:s, nousua vuoden aikana 55 sijaa

Arvi Savolainen, paini
– EM-hopeaa kreikkalais-roomalaisen painin 97 kilon sarjassa

Matti Suur-Hamari, lumilautailu
– paralympiakultaa lumilautacrossissa ja paralympiahopeaa banked slalomissa

Lisää tietoa aiheesta UL:n verkkosivuilla.