Lotta Laitinen palkittiin ampumaurheilun Taustavoimana
12.1.2023 klo 19:01

Ampumaurheilun taustavoimaksi valittu Lotta Laitinen sai Urheilugaalan kunniakirjan. (Kuvat: Anne Laurila)

Ampumaurheiluliiton ympäristö- ja olosuhdepäällikkö Lotta Laitinen palkittiin Urheilugaalassa ampumaurheilun Taustavoimana.

Helsingissä torstaina järjestetyssä Urheilugaalassa Taustavoima-palkintoluokassa palkittiin tänä vuonna poikkeuksellisesti jokaisesta lajista yksi lajin keskeinen taustahenkilö Urheilugaalan kunniakirjalla. Lajeja oli kaikkiaan 64.

Taustavoima voi olla tänä vuonna lajin pitkäaikainen toimija, jonka panos on ollut poikkeuksellisen merkittävä lajissa ja on suurella lajisydämellään ollut mukana lajin pitkäaikaisessa kehittämisessä. Taustavoima voi siis olla seuratoimija tai hän on voinut toimia vuosien aikana monessa eri roolissa lajin parissa. Lajiliitot itse päättivät ja perustelivat, kenet ne halusivat palkita Taustavoimanaan.

Lotta Laitinen Urheilugaalassa Helsingissä.

Ampumaurheiluliitto valitsi Taustavoimakseen ympäristö- ja olosuhdepäällikkö Lotta Laitisen. Liitto perusteli valintaansa seuraavasti: ”Ampumaradat ovat ampumaurheilijoiden lisäksi välttämättömiä myös ampumahiihtäjille, metsästäjille, viranomaisille ja reserviläisille. Laitisen työ ratojen säilyttämiseksi Suomessa on ollut korvaamattoman arvokasta. Hän on tehnyt vuosien ajan töitä ampumaratojen ympäristölupien parissa.”

Laitinen johtaa pian kolme vuotta sitten käynnistämäänsä hanketta, jossa seuroja ja muita ampumaratojen toiminnasta vastaavia tahoja autetaan hoitamalla niiden puolesta ympäristölupaprosessi. Hankkeessa työskentelee kahdeksan päätoimista ympäristöasiantuntijaa.

Perustelujen mukaan Laitisen rooli on ollut erityisen suuri ”eri tahojen tietämyksen lisäämisessä ampumaratojen todellisista ympäristövaikutuksista ja parhaiden käyttökelpoisten tekniikoiden mukaisista riskinhallinnan menetelmistä”.

– Työllään Laitinen on vaikuttanut myönteisesti yli puolen miljoonan suomalaisen edellytyksiin harrastaa ja harjoitella turvallisesti omaa lajiaan, liitto perusteli valintaansa.