Rabatin maailmancup: Eetu Kallioinen 18. sijalla skeetin ensimmäisen päivän jälkeen
13.1.2023 klo 16:00
Lassi Palo

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton vuoden ensimmäinen maailmancup alkoi perjantaina Marokon Rabatissa. Eetu Kallioinen on miesten skeetissä parhaana suomalaisena 18. sijalla (48/50).

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäinen maailmancup alkoi perjantaina Marokon Rabatissa. Marokko isännöi ampumaurheilun maailmancupia nyt ensimmäisen kerran.

Ohjelmassa oli skeetin ensimmäisen kilpailupäivän 50/125 kiekkoa. Skeetin ja trapin henkilökohtaiset kilpailut ammutaan Rabatissa kolmipäiväisinä kilpailuina. Skeetissä ammutaan lauantaina myös 50 kiekkoa ja sunnuntaina viimeinen sarja eli 25 kiekkoa ja finaalit.

Miesten skeetissä Suomea edustaa nelikko Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat), Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet), Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura) ja Timi Vallioniemi (Ala-Hämeen Ampujat). Pesonen ampuu niin sanottuna RPO-ampujana (ranking points only).

Kallioisen tulos oli 48 (23+25), jolla hän on parhaana suomalaisena 18. sijalla. Saman tuloksen teki Kallioisen lisäksi yhdeksän miestä. Vallioniemi ja Takanen rikkoivat 46 kiekkoa ja jatkavat kilpailua 36. ja 39. sijalta. Vallioniemen sarjat olivat 23+23 ja Takasen 24+22. Pesonen on 56. sijalla tuloksellaan 43 (20+23).

Kilpailun kärjessä ovat kaikki 50 kiekkoa rikkoneet Jörgen Engen (Norja), Nikolaos Mavrommatis (Kreikka), Azmy Mehelba (Egypti) ja Efthimios Mitas (Kreikka). Seitsemän miestä on tuloksessa 49.

Rabatin maailmancupiin on ilmoittautunut kaikkiaan 224 ampumaurheilijaa, jotka edustavat 45 maata. Mukana on kymmenen suomalaista – kuusi trapissa ja neljä skeetissä. Trap alkaa torstaina 19. tammikuuta.

Rabatin maailmancup on suomalaisten haulikkoampujien ensimmäinen näyttökilpailu kesän arvokisoihin. Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kaikkien lajien MM-kilpailut järjestetään Azerbaidzhanin Bakussa 14.8.–3.9. Haulikkolajien EM-kilpailut on 4.–20. syyskuuta Itävallan Leobersdorfissa.

ISSF:n maailmancup (skeet, trap)
11.–24.1. Rabat, Marokko

Tilanteita pe 13.1.

Miesten skeet, 1. kilpailupäivä (50/125 kiekkoa): 1) Jörgen Engen Norja, Nikolaos Mavrommatis Kreikka, Azmy Mehelba Egypti, Efthimios Mitas Kreikka 50, … 18) Eetu Kallioinen 48, … 36) Timi Vallioniemi 46, … 39) Tommi Takanen 46, … 56) Lari Pesonen 43 (RPO). 70 osanottajaa.

Suomen joukkue

Skeet (4)
Miehet: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat), Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet), Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura), Timi Vallioniemi (Ala-Hämeen Ampujat)

Trap (6)
Miehet: Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Juho Mäkelä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys)
Naiset: Noora Antikainen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille)

ISSF:n maailmancupin ohjelma 2023

Haulikko: 11.–24.1. Rabat, Marokko
Kivääri, pistooli: 27.1.–7.2. Jakarta, Indonesia
Kivääri, pistooli: 17.–28.2. Kairo, Egypti
Haulikko: 4.–15.3. Doha, Qatar
Kivääri, pistooli: 20.–31.3. Bhopal, Intia
Haulikko: 25.3.–6.4. Larnaka, Kypros
Kivääri, pistooli: 11.–22.4. Las Palmas, Lima, Peru
Haulikko: 25.4.–6.5. Kairo, Egypti
Kivääri, pistooli: 4.–15.5. Baku, Azerbaidzhan
Haulikko: 20.–31.5. Almaty, Kazakstan
Haulikko: 6.–17.7. Lonato, Italia
Kivääri, pistooli: 8.–19.9. Rio de Janeiro, Brasilia

Nuorten maailmancup
Kivääri, pistooli, haulikko: 1.–12.6. Suhl, Saksa

Rabatin maailmancupin kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.