Rabatin maailmancup: Satu Mäkelä-Nummela viides
21.1.2023 klo 17:27

Suomen trap-joukkue yhteiskuvassa Rabatin maailmancupissa: Mopsi Veromaa (vas.), Noora Antikainen, Jukka Laakso, Satu Mäkelä-Nummela, Juho Mäkelä, valmentaja Lesley Goddard ja Eemil Pirttisalo.

Satu Mäkelä-Nummela aloitti uuden kauden mainiosti, sillä hän sijoittui Marokossa järjestetyssä maailmancupissa naisten trapissa viidenneksi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäisessä maailmancupissa Marokon Rabatissa ammuttiin lauantaina miesten ja naisten trapin kolmas ja viimeinen kilpailupäivä. Tänään ammuttiin viimeinen sarja (25 kiekkoa) ja finaalit, joihin pääsi peruskilpailujen kahdeksan parasta.

Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) sijoittui peruskilpailussa hienosti kuudenneksi ja eteni siten kahdeksan parhaan joukkoon. Mäkelä-Nummelan tulos oli 113 (21+24+21+23+24), kun Italian Silvana Stanco oli peruskilpailun ykkönen tuloksellaan 116.

Finaaliraja oli 111. Noora Antikainen (OSU) oli 19:s tehtyään tuloksen 106 (21+22+21+21+21). Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille) oli samalla tuloksella 20:s. Hänen sarjansa olivat 24+19+22+22+19.

Peruskilpailun kahdeksan parasta ampujaa jaetaan kahteen ryhmään, ja ryhmien kaksi parasta pääsee mitaliotteluun. Mäkelä-Nummela rikkoi 21/25 kiekkoa, mikä ei aivan riittänyt mitaliotteluun, sillä Turkin Safiye Sariturk Temizdemir eteni neljän parhaan joukkoon kiekkoa paremmalla tuloksella. Mäkelä-Nummela sijoittui omassa ryhmässään kolmanneksi ja koko kilpailussa viidenneksi.

– Ei se helppoa ollut. Välillä mentiin veneellä vastatuuleen ja parissa sarjassa myötätuuleen. Onneksi sain ammennettua kilpailuun enemmän kuin harjoituksissa, Mäkelä-Nummela kertoi puhelimitse Rabatista.

– Tulostaso yllätti. Olin varma, etten tällä tuloksella pääse finaaliin. Mennään kuitenkin leppoisasti eteenpäin ja toivotaan jatkossa enemmän osumia. Varmaa on, ettei kaikissa kisoissa ole tällainen taso.

Mäkelä-Nummela kertoi, että olosuhteet vaihtelivat kilpailun aikana: välillä aurinko paistoi ja hetkeä myöhemmin vettä tuli ”rapsakkaasti”.

– En turhaan tuonut merinovilla-asuja mukanani, hän naurahti.

Maailmancupin voitti lopulta Espanjan Mar Molne Magrina, joka oli Sariturk Temizdemiriä parempi pistein 29–26.

Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys) oli miesten trapissa 34:s, kun hänen tuloksensa oli 114 ((23+24+24+22+21). Finaaliraja oli 119. Portugalin Armelim Rodrigues teki peruskilpailun parhaan tuloksen 123.

Jukka Laakso (OSU) oli 36:s tuloksellaan 113 (22+19+24+24+24). Saman seuran Juho Mäkelä sijoittui 64:nneksi rikottuaan 108 kiekkoa (24+20+24+23+17).

Rabatin maailmancup oli suomalaisten haulikkoampujien ensimmäinen näyttökilpailu kesän arvokisoihin. Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kaikkien lajien MM-kilpailut järjestetään Azerbaidzhanin Bakussa 14.8.–3.9. Haulikkolajien EM-kilpailut on 4.–20. syyskuuta Itävallan Leobersdorfissa.

ISSF:n maailmancup (skeet, trap)
11.–24.1. Rabat, Marokko

Tuloksia la 21.1.

Miesten trap, peruskilpailu (125 kiekkoa): 1) Armelim Rodrigues Portugali 123, 2) Derrick Mein Yhdysvallat 121, 3) Joao Azevedo Portugali 120, 4) Daniele Resca Italia 119/uusinta 15, 5) David Kostelecky Tshekki 119/14, 6) Matthew Coward-Holley Iso-Britannia 119/5, 7) Luca Miotto Italia 119/3, 8) Jean Brol Cardenas Guatemala 119/1, … 34) Eemil Pirttisalo 114, … 36) Jukka Laakso 113, … 64) Juho Mäkelä 108. 79 osanottajaa.

Rankingottelu 1: 1) Joao Azevedo Portugali 25/25, 2) David Kostelecky Tshekki 23/25, 3) Armelim Rodrigues Portugali 22/25, 4) Luca Miotto Italia 14/15.

Rankingottelu 2: 1) Matthew Coward-Holley Iso-Britannia 23/25, 2) Derrick Mein Yhdysvallat 21/uusinta 6, 3) Daniele Resca Italia 21/25/5, 4) Jean Brol Cardenas Guatemala 13/15.

Mitaliottelu: 1) Matthew Coward-Holley Iso-Britannia 32/35, 2) David Kostelecky Tshekki 31/35, 3) Joao Azevedo Portugali 18/25, 4) Derrick Mein Yhdysvallat 13/15.

Naisten trap, peruskilpailu (125 kiekkoa): 1) Silvana Stanco Italia 116, 2) Safiye Sariturk Temizdemir Turkki 115, 3) Rachel Tozier Yhdysvallat 114/uusinta 1, 4) Mar Molne Magrina Espanja 114/0, 5) Ana Rodrigues Portugali 113/3, 6) Satu Mäkelä-Nummela Suomi 113/2, 7) Jana Spotakova Slovakia 112, 8) Giulia Grassia Italia 111, … 19) Noora Antikainen 106, 20) Mopsi Veromaa 106. 36 osanottajaa.

Rankingottelu 1: 1) Rachel Tozier Yhdysvallat 22/25, 2) Ana Rodrigues Portugali 20/25, 3) Silvana Stanco Italia 19/25, 4) Jana Spotakova Slovakia 11/15.

Rankingottelu 2: 1) Mar Molne Magrina Espanja 23/25, 2) Safiye Sariturk Temizdemir Turkki 22/25, 3) Satu Mäkelä-Nummela Suomi 21/25, 4) Giulia Grassia Italia 10/15.

Mitaliottelu: 1) Mar Molne Magrina Espanja 29/35, 2) Safiye Sariturk Temizdemir Turkki 26/35, 3) Rachel Tozier Yhdysvallat 20/25, 4) Ana Rodrigues Portugali 11/15.

// Kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla. Artikkelia muokattu klo 18.15: lisätty Satu Mäkelä-Nummelan kommentit. Muokattu klo 18.50: päivitetty miesten trapin mitaliottelu. //