Tallinnan EM-kilpailuihin kymmenen suomalaisurheilijaa
1.2.2023 klo 20:00

Ampumaurheiluliitto on nimennyt kymmenen urheilijaa ilmakiväärin ja -pistoolin EM-kilpailuihin. Kisat järjestetään Tallinnassa maaliskuussa.

Ilmakiväärin ja -pistoolin EM-kilpailut järjestetään Viron Tallinnassa 5.–13. maaliskuuta. Kisat ammutaan Saku Suurhallissa. Ensimmäinen kisapäivä on tiistai 7. maaliskuuta, ja viimeiset mitalit jaetaan sunnuntaina maaliskuun 12. päivänä.

Ampumaurheiluliitto on nimennyt EM-kisoihin kymmenen urheilijaa, jotka ovat kaikki kivääriampujia. Valmennuksen johtaja Ville Häyrinen sanoo, että Tallinnan EM-kilpailut ovat melkein kuin kotikisat.

– Se näkyy etenkin tyttöjuniorien määrässä. Meillä on ollut tosi tasokkaat näyttökisat ja tulosrajan ylittäneitä urheilijoita oli kuusi. Poikkeuksellisesti jokaisen maan on mahdollista lähettää kuusi urheilijaa nuorten sarjoihin, jos heistä kaksi on alle 18-vuotiaita, Häyrinen kertoi.

– Koska meidän nuoret naisemme täyttävät valintakriteerit, olen iloinen, että voimme laittaa kaikki mukaan. Odotan, että saamme jatkoa hyvin sujuneille näyttökilpailuillemme ja urheilijamme saavat kaivattua kansainvälistä kokemusta.

Aikuisten joukkue taas jäi Häyrisen mukaan harmillisen pieneksi, mutta valintakriteerit olivat toki kovat:

– Sielläkin näen, että olemme menossa oikeaan suuntaan, ja luja panostus ja ammattimainen tekeminen näkyvät jatkossa myös tuloksina. Pistooliampujien puuttuminen on harmillista, ja henkilökohtaisesti suren Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) päätöstä järjestää EM-kilpailut ilman liikkuvaa maalia.

Tallinnan EM-kilpailuissa on jaossa olympiamaapaikkoja Pariisiin (2024). Jaossa on kaikkiaan kahdeksan maapaikkaa eli kaksi kussakin olympialajissa (miesten ja naisten ilmakivääri ja -pistooli).

Ilmakiväärin ja -pistoolin Suomen mestaruudet jaetaan juuri ennen EM-kilpailujen alkua Espoossa 3.–5. maaliskuuta.

Ilmakiväärin ja -pistoolin EM-kilpailut
5.–13.3. Tallinna, Viro

Suomen joukkue

10m ilmakivääri (10)