SAL -valmentajaverkoston ensimmäinen seminaari takana
2.2.2023 klo 07:36
Sanna Erdogan

Valmentajaseminaarin osanottajat ryhmäkuvassa.

Uudistuneen SAL-Valmentajaverkoston ensimmäinen seminaari järjestettiin tammikuun lopussa Kisakallion urheiluopistolla Lohjalla. Seminaarissa oli mukana 19 valmentajaa pistoolin, kiväärin, haulikkolajien ja practicalin parista.

Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Ville Häyrinen käynnisti seminaarin luennoimalla parikymmenpäiselle seminaariväelle aiheesta ”Laatua määrällä”, jossa keskeisenä teemana oli harjoittelun ohjelmointi ja tavoitteenasettelu. Häyrisen mukaan useimmat suomalaiset ampumaurheilijat harjoittelevat tällä hetkellä liian vähän. Asiantuntijapuheenvuoron aikana pohdittiin harjoittelun määrään liittyviä syitä ja ratkaisuja.

Lisäksi pohdittiin sitä, mitä laadukas harjoittelu on. ”On oleellista opetella yksittäiset suoritteet kokonaissuorituksesta eikä jauhaa pelkästään kokonaissuoritusta”, muistutti Häyrinen. Valmennuksen johtaja painotti myös, ettei määrä välttämättä syö harjoittelun laatua, kun toimitaan suunnitelmallisesti ja harjoittelua analysoiden.

Perjantai-illalla oli mahdollisuus tutustua SimWay Hunt -simulaattoriin, jota hyödynnetään myös käynnissä olevan kehittämishankkeeseen kuuluvan monilajisen ampumaurheilukoulun kehittämisessä. Ampumaurheiluliitolla on kaksi simulaattorikokonaisuutta, joita voi tulevaisuudessa hyödyntää alueilla ja seuroissa harjoittelun lisäksi lajin esittelytilaisuuksissa. Osallistujat totesivat simulaattorin palvelevan hienosti sekä koulutus- mutta myös viihdetarkoituksissa.

Urheilupsykologi Anna Kilpinen avasi lauantaiaamun seminaariohjelman puhumalla keskittymisen merkityksestä ja sen harjoittelusta. Keskittymisen luento kuuluu Suomen Valmentajien psyykkisen valmennuksen luentosarjaan. Kilpinen valaisi paikalla olijoita mm. siitä, mitä osia kuuluu keskittymiseen ja mitä keskittyminen ylipäätään on. Useiden keskusteluiden ja harjoitteiden kautta perehdyttiin oman keskittymiskyvyn vahvuuksiin ja heikkouksiin. Valmentajat pohtivat myös keskittymisen osatekijöitä ampumaurheilulle tyypillisestä näkökulmasta.

Lounaan jälkeen mm.  SAL:n päävalmentajana sekä ISSF:n kiväärilajien pääkouluttajana pitkään toiminut Kimmo Yli-Jaskari johdatti seminaariväen ampumaurheilun valmentamisen ja harjoittelun ydinasioihin. Yli-Jaskari kertoi, mistä tekijöistä valmentaminen koostuu ja mitä on taito. Ampumaurheilun konkari avasi kuulijoille, mikä ratkaisee perusampumataitojen hyvin oppimisessa käyden läpi lajitaitojen osatekijät. Esiin nousivat mm. motivaation eri ulottuvuudet sekä keskushermoston vaikutus oppimiseen levon ja palautumisen merkitystä painottaen.

Viikonlopun aikana saatiin paljon tietoa SAL-Valmentajavekoston jäsenille omaksuttavaksi ja jaettavaksi, mutta oppimisen janoakin vielä jäi ja ilmoille nousi kysymys, mitä ja milloin seuraavaksi tapahtuu. Seuraava verkoston kokoontuminen toteutetaan webinaarina 14.3.2023 klo 17.30–19.00. Webinaarin aiheena on lasten ja nuorten ohjaaminen ampumaurheilussa. Asiantuntijana toimii valmentaja ja valmentajakouluttaja Sanna Erdoğan. Ilmoittautumislinkki julkaistaan myöhemmin liiton nettisivuilla.