Tukiammunnan ikämäärittelyyn muutoksia
22.2.2023 klo 14:08
Kustaa Ylitalo

Suomen Ampumaurheiluliiton nuorisovaliokunta on päättänyt muuttaa tukiammunnan sääntöjen ja kultahippukilpailujen ikämäärittelyä

Tukiammunnassa ja kultahippukilpailuissa siirrytään noudattamaan kulloinkin voimassa olevaa nuorten sarjojen ikämääritystä. 1.3.2023 alkaen tukiammunnan sarja määräytyy ampujan syntymäpäivän mukaan. Aiemmin sarja määräytyi syntymävuoden mukaan.

Sääntömuutoksella pyritään tasoittamaan eri aikana kalenterivuotta syntyneiden välisiä kehityseroja sekä tuomaan tukiammunnan sarjojen ikämäärittely samaan linjaan KY-sääntöjen ja nuorten sarjojen kanssa.

Vuoden 2023 Kultahippufinaaleissa noudatetaan sarjojen uutta ikämäärittelyä.
Päivitetyn sääntökirjan löydät täältä!

1.3.2023 alkaen tytöt ja pojat ampuvat ikäkausittain samassa sarjassa seuraavasti:

14-sarjoissa tyttö tai poika, joka on alle 15 vuotta kilpailun ensimmäisenä päivänä.

12-sarjoissa tyttö tai poika, joka on alle 13 vuotta kilpailun ensimmäisenä päivänä.

10-sarjoissa tyttö tai poika, joka on alle 11 vuotta kilpailun ensimmäisenä päivänä.

8-sarjoissa tyttö tai poika, joka on alle 9 vuotta kilpailun ensimmäisenä päivänä.

Lisäksi kultahippukisojen osalta Nuorisovaliokunta on päättänyt seuraavaa:

• SAL:n Nuorisovaliokunta vahvasti suosittelee, että joukkuekilpailu ammutaan putoaviin taululaitteisiin kisan mielekkyyden ja seurattavuuden vuoksi. Suositus perustuu kokemuksiin elektronisiin tauluihin ammutuista joukkuekisoista.
  • SAL: n nuorisovaliokunta on vahvistanut uudet osallistumismaksut vuodelle 2023. Maksut ovat 1.3.2023 alkaen 20 euroa henkilökohtainen kilpailu/laji ja joukkue 25 euroa/joukkue.

Lisätietoa: kustaa.ylitalo@ampumaurheiluliitto.fi