Tulossa ampumaurheilun superviikko!
1.3.2023 klo 06:21

Aleksi Leppä edustaa Suomea miesten EM-ilmakiväärissä Tallinnassa. (Kuvat: Lassi Palo)

Ampumaurheilussa on alkamassa tiivis ja mielenkiintoinen viikko.

Kotimaisessa ja kansainvälisessä ampumaurheilussa tapahtuu paljon tulevan viikonlopun ja viikon aikana. Ensin kilpaillaan Espoossa 10m ilmakiväärin ja -pistoolin Suomen mestaruuksista ja sitten alkavat samojen lajien EM-kilpailut Tallinnassa. Haulikkoampujat aloittavat maanantaina maailmancupin Qatarin Dohassa.

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut alkavat perjantaina Espoossa Tuulimäen ilma-aseradalla. Kilpailuun on ilmoittautunut kotimainen parhaimmisto. Espoossa kilpaillaan kaikissa Ampumaurheiluliiton sarjoissa. Kivääriin on ilmoittautunut 149 ampumaurheilijaa ja pistooliin 135.  SM-kisat päättyvät sunnuntaina.

Tallinnan EM-kilpailuissa ammutaan ensimmäinen kilpailupäivä tiistaina maaliskuun 7. päivänä. Ensin ampuvat pojat ja tytöt. Miehet ja naiset aloittavat kilpailunsa perjantaina, jolloin ohjelmassa on yksi suomalaislaji eli ilmakiväärin parikilpailu. Viimeiset mitalit jaetaan sunnuntaina maaliskuun 12. päivänä. Kisat ammutaan Saku Suurhallissa.

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtajan Ville Häyrisen mukaan alkamassa on ”todellinen ampumaurheilun superviikko”.

– Kivääriampujamme kisaavat ensin Suomen mestaruuksista, ja kansallisella kärjellä on oiva mahdollisuus haastaa arvokisajoukkueemme ja näyttää kykyjään. Kärkiampujat matkaavat lähes suoraan SM-Espoosta EM-Tallinnaan, jossa on luvassa varmasti hyvin järjestetty ja kovatasoinen kilpailu, Häyrinen sanoo.

Ampumaurheiluliitto on nimennyt EM-kisoihin kymmenen urheilijaa, jotka ovat kaikki kivääriampujia. Liikkuva maali ei ole Tallinnan kisaohjelmassa.

Emmi Hyrkäs on mukana naisten EM-ilmakiväärissä.

Tallinnan EM-kilpailuissa on jaossa olympiamaapaikkoja Pariisiin (2024). Jaossa on kaikkiaan kahdeksan maapaikkaa eli kaksi kussakin olympialajissa (miesten ja naisten ilmakivääri ja -pistooli). Aleksi Leppä edustaa Suomea miesten ja Emmi Hyrkäs naisten ilmakiväärissä.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden toinen haulikkolajien maailmancup kilpaillaan Qatarin Dohassa. Suomesta kilpailuun osallistuu kymmenen ampumaurheilijaa – kuusi trapiin ja neljä skeetiin.

Kauden ensimmäinen haulikkolajien maailmancup oli tammikuussa Marokon Rabatissa. Parhaat suomalaissuoritukset olivat Satu Mäkelä-Nummelan viides sija naisten trapissa ja Eetu Kallioisen 13. sija miesten skeetissä.

– Kilpailu Euroopan kisojen paikoista kovenee koko ajan sekä kansainvälisesti että kansallisesti. Tilanne näyttää Suomen kannalta hyvältä, Häyrinen sanoo.

Euroopan kisojen ampumaurheilu järjestetään Puolan Wroclawissa kesä-heinäkuussa (21.6.–2.7.).

Ilmakiväärin ja -pistoolin EM-kilpailut
5.–13.3. Tallinna, Viro

Suomen joukkue

10m ilmakivääri (10)