SM-Espoo: Jarkko Myllylle taas yksi mitali lisää roikkumaan hirven sarveen
3.3.2023 klo 12:03
Lassi Palo

Jarkko Mylly ampumassa Espoon SM-kilpailuissa perjantaina. (kuvat: Lassi Palo)

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailujen ensimmäinen päivä on päättynyt Espoossa. Paralympiapaikkaa Pariisiin tavoitteleva Jarkko Mylly saavutti taas yhden Suomen mestaruuden lisää. ”Laitan myös tämän mitalin roikkumaan hirven sarveen”, hän naurahti.

Nuorten pistoolin peruskilpailut vauhdissa.

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut alkoivat perjantaiaamuna Espoossa Tuulimäen ilma-aseradalla. Esbo Skytteföreningenin (ESF) järjestämään kilpailuun on ilmoittautunut kotimainen parhaimmisto – kivääriin 149 ja pistooliin 135 ampumaurheilijaa. Espoossa kilpaillaan kaikissa Ampumaurheiluliiton sarjoissa.

Jarkko Mylly (Haapajärven Ampumaseura) teki R3-sarjan 10m ilmakiväärin makuun kilpailussa tuloksen 630,8, jolla hän voitti jälleen yhden Suomen mestaruuden lisää.

– En ole SM-mitalieni määrää koskaan laskenut enkä ole niistä muutenkaan pitänyt kirjaa. Siellä ne kaikki roikkuvat hirven sarvessa. Se kyllä kestää, se on vankkaa tekoa, hän hymyili.

Mylly edusti Suomea vuonna 2021 Tokiossa järjestetyissä paralympialaisissa. Hän ei arastele ilmoittaa tavoitteekseen saavuttaa maapaikka Pariisin kisoihin, jotka häämöttävät jo puolentoista vuoden päässä. Hän on sitä mieltä, että tavoite on hyvä sanoa julkisestikin, ”koska sen ympärillä tässä ollaan ja paikkaa tavoitellaan”.

Mylly sanoi muutama viikko sitten, että ”kaikki on ookoo”. Tilanne ei ole siitä muuttunut:

– Olen pysynyt terveenä ja voinut harjoitella suunnitelmien mukaisesti. Kisakausi alkaa pikkuhiljaa, ja menen sinne, minne minut määrätään ja yritän sitten tehdä parhaani, hän sanoi.

Mylly viittasi muun muassa toukokuiseen Etelä-Korean maailmancupiin ja syksyllä järjestettäviin Perun MM-kilpailuihin, joissa Pariisin-paikkoja on jaossa.

– Tulostasoni oli nyt tämä: taulu näyttää tasoni. Pitää olla tyytyväinen, että sain noinkin paljon pisteitä kasaan. Ei ollut helppoa. ”Voitelussa” ei ollut mitään vikaa, vika oli miehessä, hän otti hiihdosta tutut termit käyttöön.

– Pariisia varten töitä tässä tehdään. Ei se paljosta enää ole kiinni.

Miesten, naisten, poikien ja tyttöjen kärkiampujat matkaavat lähes suoraan SM-Espoosta Tallinnaan, jossa ammutaan 10m ilmakiväärin ja -pistoolin EM-kilpailujen ensimmäinen kilpailupäivä ensi tiistaina. Suomen joukkueeseen on nimetty kymmenen kivääriampujaa.

Viivi Kemppi N20-sarjan ilmakiväärin peruskilpailun jälkeen.

Yksi EM-kisoihin lähtevistä on Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat), joka teki perjantaina Espoossa N20-sarjan ilmakiväärin peruskilpailun parhaan tuloksen 624,6. Valmentaja Jukka Jokinen luonnehti sitä ”perustulokseksi”.

– Viivin harjoitukset ovat menneet hyvin, ja hän on hyvässä tuloskunnossa. Viivi ampui äskettäin aluemestaruuskilpailussa 628 pistettä, Nyt alku oli vaikea, ei meinannut millään lähteä. Loppu sen sijaan oli hyvä, Jokinen naurahti. Kempin viimeinen laukaus oli ”napakymppi” eli 10,9 pistettä.

Kemppi piti ykkösasemansa lopulta myös finaalissa. Hän sai SM-kultaa voitettuaan kultamitaliottelussa Essi Heiskasen (Pieksämäen Seudun Ampujat). Kempin voittopisteet olivat 16–14.

Aleksi Kasi (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) teki M20-sarjan ilmakiväärin peruskilpailun parhaan tuloksen 620,8 pistettä.

– Tämä oli hyvä startti. Olen tyytyväinen muuten paitsi viimeiseen laukaukseeni, joka vähän heilahti (9,1). Lähden EM-Tallinnaan luottavaisin mielin. Kaikki on ookoo. Tavoitteenani on tehdä siellä perussuoritus, sen jälkeen näkee mihin se riittää, Kasi sanoi Espoossa.

Kasi voitti pitkän päivän päätteeksi Suomen mestaruuden, kun hän oli kultamitaliottelussa Santeri Kenolaa (Kankaanpään Ampumaurheilijat) parempi pistein 17–11.

M20-sarjan ilmapistoolissa Lasse Kurkela (Raseborgs Skyttar) oli peruskilpailun ykkönen tähdättyään 561 pistettä. Otso-Aadolf Ahokangas (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura) oli toinen 548 pisteellään. He sijoittuivat lopulta kolmanneksi ja neljänneksi, kun kultamitaliotteluun etenivät Iivari Kelhä (Rauman Seudun Urheiluampujat) ja Leevi Intonen (Vammalan Seudun Ampujat).

Kelhä voitti Intosen kultamitaliottelussa pistein 17–13 ja sai SM-kultaa.

Vilja-Alina Ahokangas (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura) teki N20-sarjan ilmapistoolissa peruskisan parhaan tuloksen 556. Hän kohtasi lopulta kultamitaliottelussa espoolaisen Lumi Saikkosen, joka edustaa Raseborgs Skyttar -seuraa. Saikkosen peruskisan tulos oli 540. Ahokangas oli kultamitaliottelussa Saikkosta parempi numeroin 16–10.

Aleksi Kasi keskittymässä.

Ampumaurheiluliiton kiväärin nuorten valmentaja Joni Stenström sanoi, että Suomen nuorten joukkue lähtee EM-Tallinnaan hyvillä mielin:

– Meillä on hyvä porukka lähdössä kisoihin, ja kaikki ovat viimeistelyleirin perusteella hyvässä kunnossa. Nyt jotkut vähän jännittivät. Kaikki osaavat ampua paremmin kuin tämän päivän tulokset osoittavat – ja he tietävät sen itsekin, Stenström sanoi.

Ampumaurheiluliitto on nimennyt EM-kisoihin kymmenen urheilijaa, jotka ovat kaikki kivääriampujia. Liikkuva maali ei ole Tallinnan kisaohjelmassa. Tallinnassa ammutaan ensimmäinen kilpailupäivä tiistaina maaliskuun 7. päivänä.

Seppo Mäkinen (Turun Seudun Ampujat) teki Y80-sarjan ilmapistoolissa uuden SE:n 356 pistettä.

Espoon SM-kilpailut päättyvät sunnuntaina.

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut
3.–5.3. Espoo

SM-kilpailujen tulokset löytyvät Siuksen tulossivuilta.

// Artikkelia muokattu klo 19.30: päivitetty M20- ja N20-sarjojen lopputulokset. //