SAL:n linjaus: suomalaiset ampumaurheilijat eivät kilpaile venäläisten ja valkovenäläisten kanssa
27.3.2023 klo 17:33

Ampumaurheiluliiton kaikkia lajeja koskeva linjaus on, että suomalaiset ampumaurheilijat eivät osallistu kilpailuihin, joihin päästetään venäläisiä tai valkovenäläisiä urheilijoita.

Suomen Ampumaurheiluliiton hallitus linjasi viime torstaina pitämässään kokouksessa, että suomalaiset ampumaurheilijat eivät osallistu kilpailuihin, joihin päästetään venäläisiä tai valkovenäläisiä urheilijoita. Linjaus koskee kaikkia liiton lajeja.

Ampumaurheiluliittoon oli aiemmin tullut tieto, jonka mukaan Kansainvälinen sportinglajien liitto FITASC sallii venäläisten urheilijoiden osallistumisen sportingin ja compak sportingin EM-kisoihin Kyproksella ja Italiassa sekä MM-kisoihin Unkarissa ja Kreikassa, jos järjestäjämaan hallitus hyväksyy venäläisten urheilijoiden osallistumisen.

FITASC, toisin kuin muut liitot, ei alun alkaenkaan sulkenut venäläisiä urheilijoita pois, vaan vetosi Venäjän liiton tekemään päätökseen vetäytyä kansainvälisistä kisoista. Ukraina on ilmoittanut, ettei se osallistu kisoihin, jos venäläiset osallistuvat. Latvia, Liettua ja Viro ovat ilmoittaneet, että maiden lait kieltävät kilpailutapahtumat, joihin osallistuu venäläisiä ja valkovenäläisiä urheilijoita.

Ampumaurheiluliitto informoi FITASCia kirjeellä, jossa linjaus ilmaistaan.