Selvennyksiä SAL:n hallituksen linjaukseen
30.3.2023 klo 17:51
Anne Laurila

Ampumaurheiluliiton hallitus linjasi viime viikon kokouksessaan, että suomalaiset ampumaurheilijat eivät osallistu kilpailuihin, joihin päästetään ja joissa kilpailee venäläisiä ja valkovenäläisiä urheilijoita. Päätös on herättänyt jonkin verran kyselyä rajatapauksista, joten hallitus kokoontui tänään tarkentaakseen päätöstään.

Lisäksi edellisen kokouksen jälkeen on tullut KOK:n uusi linjaus 28.3.2023.

Hallitus tarkensi, että suomalaisten urheilijoiden osallistumiskielto koskee myös kisoja, joissa on ilman maatunnuksia ja hymnejä kilpailevia venäläisiä/valkovenäläisiä. Suomalainen ei myöskään saa osallistua kilpailuun ns. neutraalina ampujana eli ilman maatunnuksia.

Jos urheilija päätöksestä huolimatta lähtee kilpailuihin, tulkitaan se liiton päätösten rikkomiseksi ja viedään SAL:n kurinpitovaliokuntaan. Päätösten rikkomiseksi tulkitaan vain päätöksen jälkeiset toimet, eli rangaistavaksi ei tule esimerkiksi tilanne, jossa urheilija on osallistunut ESC Air cup -etäkilpailuun ennen hallituksen päätöstä ja vetäytyy kilpailusta nyt.

Tapauksissa, joissa urheilija on ennen hallituksen päätöksen tekemistä ilmoittautuneet kilpailuihin, joihin on osallistumassa venäläisiä/valkovenäläisiä urheilijoita, ja ostanut mm. lentolipun, tulee urheilijan itse selvittää rahojen takaisin saaminen kilpailun järjestäjältä, lentoyhtiöltä, majoituspaikasta ja vakuutusyhtiöltä ja muilta vastaavilta tahoilta ja hakea mahdolliset palautukset. Sen osuuden, mitä urheilija ei saa takaisin muualta, maksaa SAL. Hallituksen päätöksen jälkeen toteutettuja peruutuskelvottomia kustannuksia ei korvata.