Asikkalan Ampumaseura voitti Vehasen maljan
15.4.2023 klo 19:00
Lassi Palo

Asikkalan Ampumaseuran pitkäaikainen puheenjohtaja Vilho Laakso ja Vehasen malja. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlavuoden perintönä saatiin liitolle uusi pysyvä kiertopalkinto, Vehasen malja. Tämän nuorisoseurapalkinnon on voittanut vuoden 2022 ansioista Asikkalan Ampumaseura.

Ampumaurheiluliitto vietti 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2019. Tuolloin perustetulle uudelle palkinnolle on antanut nimensä liiton kunniapuheenjohtaja Alpo Vehanen, joka toimi yhtenä juhlavuoden lahjoittajista liiton nuorisotyöhön. Palkinnon tavoitteena on motivoida seuroja panostamaan nuorisotoimintaan ja kehittämään sitä aktiivisesti.

Vehasen malja jaettiin ensimmäisen kerran vuoden 2020 ansioista. Voittaja oli Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura (IMAS). Vuoden 2021 palkinnon sai Tornionseudun Ampujat (TorSa).

Kiertävän pokaalin lisäksi seura saa 1000 euron stipendin nuorisotyöhön.

Palkinto myönnetään suurimman pistemäärän saavuttaneelle seuralle, kun tarkastellaan seuran koulutettujen valmentajien ja ohjaajien määrää, nuorten osallistumista kilpailuihin, alle 20-vuotiaiden jäsenten määrää ja sen kehitystä, järjestettyjen ampumaurheilukoulujen tai muiden vastaavien alkeiskurssien määrää ja tähtiseurastatusta.

Vuoden 2022 voittaja eli Asikkalan Ampumaseura (AsAs) julkistettiin lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa järjestettävien ilma-aseiden Kultahippufinaalien yhteydessä. Palkinnon luovutti Ampumaurheiluliiton nuoriso- ja koulutuspäällikkö Kustaa Ylitalo.

AsAs:n pisteet olivat 101. Toiseksi sijoittunut Kauhavan Ampujat sai 81 pistettä. Härmän Seudun Ampujat oli kolmas 75 pisteellään. AsAs sijoittui viime vuonna neljänneksi.

Vehasen maljan pistelaskentaan otetaan mukaan seurat, jotka ovat päivittäneet seuratietonsa liiton nettisivujen seuroille-osioon ja jäsenensä Suomisportiin laskennan kohteena olevan vuoden loppuun 31.12. mennessä. Pistelaskennan tarkastelujaksona on kalenterivuosi.

Palkintoa ei voida myöntää samalle seuralle peräkkäisinä vuosina. Mikäli pisteiden mukaan sama seura olisi toisena vuonna peräkkäin saavuttamassa palkinnon, myönnetään se seuraavana pistetaulukossa olevalle seuralle. Jos kaksi tai useampi seura saavuttaa tasapisteet, palkinnon saa juniorien jäsenmäärältään pienempi seura.

AsAs palkittiin Ampumaurheiluliiton Vuoden kultahippuseurana 2018. Perusteluissa mainittiin se, että seuran nuoria urheilijoita oli noussut maan kärkeen. Esimerkkinä mainittiin Lauri Syrjä, joka on sittemmin noussut nuorten kansainväliselle huipulle.

AsAs on perustettu vuonna 1964. Seurassa on noin 240 jäsentä. Seurassa harrastetaan pistooli- ja kiväärilajeja sekä liikkuvan maalin lajeja.

Vehasen malja 2022, Top 10: 1) Asikkalan Ampumaseura 101, 2) Kauhavan Ampujat 81, 3) Härmän Seudun Ampujat 75, 4) Kauhajoen Ampujat 74, 5) Toijalan Urheiluampujat 73, 6) Sibbo Skyttegille 70, 7) Ylistaron Ampujat 67, 8) Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura 65, 9) Turun Seudun Ampujat 63, 10) Pohjois-Hämeen Ampujat 62. (Mukana laskuissa ei ollut viime vuoden voittaja Tornionseudun Ampujat)