Almatyn maailmancupin avauspäivä: jury teki harvinaisen päätöksen
22.5.2023 klo 18:23

Sami Aaltonen (vas.), Oskari Lehtimäki ja Ukko-Pekka Mäkinen sunnuntain harjoituksissa Almatyssa. (Kuva: Jorma Korhonen)

Haulikkolajien maailmancup alkoi maanantaina Kazakstanin Almatyssa. Yksi ryhmä ampuu avauspäivän kolmannen kierroksen loppuun tiistaina aamulla. Ryhmässä on suomalainen Ukko-Pekka Mäkinen.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup alkoi maanantaina Kazakstanin Almatyssa. Maailmancupiin osallistuu 230 urheilijaa, jotka edustavat 42 maata.

Avauspäivänä ammuttiin miesten skeetin ensimmäisen kilpailupäivän 75/125 kiekkoa – tai ainakin melkein.

– Ukko-Pekka Mäkisen ryhmä joutuu ampumaan päivän kolmannen kierroksen tiistaina aamulla, kun rata reistaili. Sitä yritettiin korjata, mutta sitä ei saatu riittävän hyvin toimivaksi. Jury teki päätöksen, jonka mukaan kierros jatkuu huomenna kello 8.30 siitä mihin tänään jäätiin, Ampumaurheiluliiton skeetin nuorten valmentaja Jorma Korhonen kertoi Almatysta.

– Se on hyvin harvinainen päätös, mutta tässä tapauksessa varmasti oikea.

Tornionseudun Ampujia (TorSA) edustavan Mäkisen avauspäivän tulokseksi on kirjattu 52 (24+25+3). Tulosluettelossa hän on seitsemäntenä. Sami Aaltonen (Rauman Seudun Urheiluampujat) teki tuloksen 68 (23+23+22) ja jatkaa kilpailua 50. sijalta. Oskari Lehtimäki (Honkajoen Seudun Ampujat) on tuloksellaan 61 (22+18+21) sijalla 71.

– Oskarin kisa ei oikein lähtenyt hyvin liikkeelle, kun se oma tekeminen ei vain löytynyt. Sami tekee koko ajan hyviä suorituksia, mutta siiten sattuu harmittavia virheitä, jotka kostautuvat heti. U-P:n osalta kaikki on mahdollista. Hän oli tänään hyvin vakuuttava. Huomenna jatketaan ja mennään täysillä, Korhonen sanoi.

Kilpailun kärjessä ovat 74 kiekkoa rikkoneet viisi miestä: Emil Petersen (Tanska), Hector Flores Barahona (Chile), Sven Korte (Saksa), Vincent Haaga (Saksa) ja Efthimios Mitas (Kreikka).

ISSF:n haulikkolajien maailmancup (skeet, trap)
20.–29.5. Almaty, Kazakstan

Suomalaislajien tilanteita ma 22.5.

Miesten skeet, 1. kilpailupäivä (75/125 kiekkoa): 1) Emil Petersen Tanska 74, 2) Hector Flores Barahona Chile 74, 3) Sven Korte Saksa 74, 4) Vincent Haaga Saksa 74, 5) Efthimios Mitas Kreikka 74, 6) Georgios Achilleos Kypros 55, 7) Ukko-Pekka Mäkinen 52, … 50) Sami Aaltonen 68, … 71) Oskari Lehtimäki 61. 75 osanottajaa.

Kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.