Ohje menettelyistä liittyen Ampumaurheiluliiton Venäjä-linjaukseen
30.5.2023 klo 20:52
Anne Laurila

Ampumaurheiluliiton hallitus päätti 23.3.2023, että Venäjän hyökkäyssodan vuoksi suomalaiset ampumaurheilijat eivät osallistu kilpailuihin, joihin päästetään ja joissa kilpailee venäläisiä tai valkovenäläisiä urheilijoita.

Suomalaisten urheilijoiden osallistumiskielto koskee myös kisoja, joissa on ilman maatunnuksia ja hymnejä kilpailevia venäläisiä tai valkovenäläisiä. Suomalainen ei myöskään saa osallistua kilpailuun ns. neutraalina ampujana eli ilman maatunnuksia.

Jos urheilija maaliskuisen päätöksen jälkeen kaikesta huolimatta osallistuu kilpailuihin, joihin osallistuu myös venäläisiä tai valkovenäläisiä urheilijoita joko näiden maiden tai neutraalin lipun alla, tulkitaan se liiton päätösten rikkomiseksi ja viedään SAL:n kurinpitovaliokuntaan.

Tapauksissa, joissa urheilija on ennen hallituksen päätöksen tekemistä ilmoittautuneet kilpailuihin, joihin on osallistumassa venäläisiä tai valkovenäläisiä urheilijoita, ja ostanut mm. lentolipun, tulee urheilijan itse selvittää rahojen takaisin saaminen kilpailun järjestäjältä, lentoyhtiöltä, majoituspaikasta ja vakuutusyhtiöltä ja muilta vastaavilta tahoilta ja hakea mahdolliset palautukset. Sen osuuden, mitä urheilija ei saa takaisin muualta, maksaa SAL.

Hallituksen päätöksen jälkeen toteutettuja peruutuskelvottomia kustannuksia ei lähtökohtaisesti korvata. Tästä syystä niiden tulevien kilpailujen kohdalla, joissa ilmoittautumisaika jatkuu hyvin lähelle kilpailua ja joihin venäläisten tai valkovenäläisten urheilijoiden on mahdollista ilmoittautua mukaan viime tingassa, suomalaisten on suositeltavaa tehdä matka- ja majoitusvarauksensa niin, että ne on mahdollista perua ilmaiseksi tai vähäisin kustannuksin. Esimerkiksi Finnairin tapauksessa tämä tarkoittaa Flex-lipputyypin valitsemista ostovaiheessa. Peruutuskelpoisten varausten perumisesta mahdollisesti perittävät peruutuskulut tai esim. kohtuullisen varausmaksun, jota ei peruutuksen yhteydessä palauteta, voi hakea kuittia vastaan maksettavaksi liitolta, jos kilpailuihin ei voi osallistua venäläisten tai valkovenäläisten osallistujien takia. Jos urheilija päättää valita tuleviin kilpailuihin peruutuskelvottomat lentoliput, majoitus- tai autovarauksen tai vastaavan, kantaa hän riskin matkan peruuntumisesta itse, eli tällaisia kuluja liitto ei korvaa.

Tapauksissa, joissa urheilija on ehtinyt matkustaa kisaa varten kisapaikalle ennen kuin venäläiset tai valkovenäläiset urheilijat ilmoittautuivat mukaan kyseiseen kilpailuun, turhaksi käyneen matkan osallistumismaksut, matka- ja majoituskulut lähtökohtaisesti korvataan urheilijalle liitosta tai kisajärjestäjän toimesta kokonaisuudessaan. Tämä edellyttää sitä, että urheilija on varmistanut ilmoittautumistilanteen ennen matkaan lähtöä kisajärjestäjältä ja että urheilija ei osallistu kilpailuun paikanpäällä.

Maaliskuisella hallituksen päätöksellä ei linjata toiminnasta Suomessa SAL:n alaisissa kansallisissa kilpailuissa. Tässä on edelleen voimassa aiemmin annetut ohjeet seuroille, joiden mukaan:

• SAL:n jäsenseurojen jäsenet ovat edelleen oikeutettuja kilpailemaan SAL:n alaisissa kilpailuissa seuransa nimissä kansalaisuudestaan riippumatta, jos heillä on kilpailulisenssi, ja osallistumaan seuratoimintaan normaalisti.
  • Urheilijoita tai toimitsijoita, jotka edustavat kilpailuissa Venäjää tai Valko-Venäjää tai sikäläistä seuraa (ei siis SAL:n jäsenseuraa) ei tule hyväksyä osallistumaan seuran järjestämiin tai seuran radalla järjestettäviin kilpailuihin niiden tasosta riippumatta.
  • Suomesta ei tule lähteä kilpailemaan Venäjälle tai Valko-Venäjälle minkään tasoisiin kilpailuihin toistaiseksi.