Palolle kolmas sija ja Lepälle SE Unkarissa
27.7.2023 klo 16:20
Heidi Lehikoinen

Aleksi Lepällä ja Marianne Palolla oli hyvä päivä II. MASPED Shooting Cup -kilpailussa Budapestissa keskiviikkona. Leppä ampui ilmakiväärin peruskilpailussa tuloksen 631,4, joka on uusi SE. Hän oli finaalissa viides. Palo oli naisten kilpailussa kolmas.

Leppä paransi tuloksellaan 0,7 pistettä helmikuussa ampumaansa ennätystään.

– Kisa oli aika tasaista alusta loppuun saakka. Ei silti ollut mitään absoluuttisen parasta ammuntaa. Todella paljon hyviä kymppejä mitkä auttoivat, mutta kamppailin vähän näkemisen kanssa. Luotin kuitenkin omaa tekemiseen ja sillä osui keskelle. Tyytyväinen tulokseen, Leppä sanoi.

– Finaali oli vähän haastava. On hetki mennyt, kun viimeksi olen ilmakiväärillä ampunut finaalia. Oli vähän vaikeuksia rentouden kanssa ja tuli pari ysiä, muuten ihan hyvää ampumista sekin.

Palo ampui peruskilpailussa 627,0.

– Peruskilpailussa oli välillä todella hyvää tekemistä, tiesin hyvin, milloin ajoittaa laukaus 10,6n ja siitä parempaan osumaan. Alussa oli pientä jännitystä, mutta se ei vaikuttanut suoritukseen. Jännityksen laantuessa ajatukseni vaeltelivat jossain muualla, joten myöhästyin ajoituksessa ja sain huonoja kymppejä. Tämän jälkeen ryhdistäydyin ja seuraavat 20 ls oli 211,6. Loppua kohden alkoi hieman tekeminen rakoilla ja en saanut laukauksia lähtemään enää niin kuin olisin halunnut, hän sanoi.

– Finaalissa minua jännitti koko ajan ja minun täytyi ajoittaa laukaukset sykkeen mukaan, kerran otin uudelleen (52,8) sarjassa. Välillä johdin ja välillä olin toisena. 19. laukauksella syke alkoi nousta paljon ja tähtäsin liian pitkään, joten se rankaisi (9,4) ja perään outo 9,7. Kahden huonon suorituksen takia jäin kolmanneksi. Lopetin finaalin 10,6 osumaan, joten siitä jäi parempi mieli.

– Pito oli koko päivän hyvä, mutta jään joskus sitä liikaa ”ihailemaan”. Ennen peruskilpailua jouduin vaihtamaan ampumapaikkaa, valaistus oli koko radalla hämärä ja alaselässä oli pientä kireyttä, joka tuli esiin kuumissa ja kosteissa olosuhteissa. Joten olen tyytyväinen, vaikka olikin hieman hankalammat olosuhteet, Palo sanoi.

Hän eteni naisten finaalista Challenger Game -rahakilpailuun, jossa hän kilpaili parasta unkarilaisampujaa (finaalissa) vastaan. Tuo ampuja oli Eszter Meszaros.

–  Kilpailussa ammuttiin yksi laukaus kerrallaan, toisen odottaessa. Vastustajan laukausta sai taktisesti haastaa, jos tiesi ampuvansa paremmin. Koelaukaukset olivat minulla hyvät, mutta kahdesta ensimmäistä kilpailulaukauksesta ei ollut mitään hajua: huonot ysit samaan paikkaan. Tämän jälkeen säädin tähtäimiä ja sain kasan takaisin keskelle. Sykettä oli paljon ja laukauksia oli vaikea ajoittaa, mutta sain kuitenkin voitettua olympiamitalistin muutamia kertoja ja sain hyviä napakymppejä. Hän ampui todella hyvin ja minulle tämä oli uusi ja varmasti opettava kokemus, Palo kertoi.

Tulokset: II. MASPED Shooting Cup Budapest (sius.com)

Kuvat: Hungarian Shooting Federation