Para-ammunnan maailmanmestaruuskilpailut käynnistyivät Perussa
22.9.2023 klo 04:23
Mikko Taussi

Kansainvälisen para-ammuntaliitto WSPS:n (World Shooting Para Sport) maailmanmestaruuskilpailut Perun Limassa käynnistyivät eilen torstaina avajaisilla. Ensimmäinen kilpailupäivä on tänään perjantaina kisojen jatkuessa aina 29. päivään syyskuuta.

Kilpailuissa on edustettuina 54 maata 258 urheilijan voimin. Suomea edustaa kahdeksan urheilijaa, joista kuusi on kivääriampujia ja kaksi haulikkoampujaa.

Ensimmäisenä suomalaisten kilpailuna ammutaan tänään perjantaina näkövammaisten makuukilpailu (VIP). Kilpailu alkaa iltakahdeksalta Suomen aikaa. Kilpailuja voi parhaiten seurata Sius AG:n tulossivuilta: https://results.sius.com/Championships.aspx. Muiden kilpailujen seuraamisessa on otettava huomioon, että kellonaika Perussa on kahdeksan tuntia vähemmän.

Perun MM-kilpailuissa jaetaan yhteensä 33 maapaikkaa vuoden 2024 Pariisin paralympiakisoihin. Suomalaisten ampumissa R3-luokassa paikkoja jaetaan kaksi (1 naispaikka, 1 avoin) sekä R5- ja R6-luokissa kummassakin kolme (1 naispaikka, 2 avointa).

Suomalaiset para-ampumaurheilijat kisoissa

• Jarkko Mylly, Haapavesi, ilmakivääri R3, pienoiskivääri R6
  • Niina Seppälä, Mäntsälä, ilmakivääri R3
  • Sari Posio, Lieto, ilmakivääri R5
  • Vesa Järvinen, Lahti, trap PT2
  • Juha Myllymäki, Kaustinen, trap PT1
  • Timo Nyström, Mikkeli, ilmakivääri VIP ja VIS
  • Pekka Rantanen, Helsinki, ilmakivääri VIP ja VIS
  • Esko Karmala, Laukaa, ilmakivääri VIP

Joukkueen valmentajina toimivat Erkki Matilainen, Maija Hoppu ja Mikko Taussi.

Kivääriampuja Niina Seppälä avustajanaan Antti Seppälä johdatti suomalaiset para-ammunnan maailmanmestaruuskilpailuihin Perussa (kuva: Erkki Matilainen).

Vuoden 2022 maailmanmestaruuskilpailuissa Al Ainissa Vesa Järvinen voitti maailmanmestaruuden trapissa (PT2) ja Juha Myllymäki oli kuudes trapissa (PT1), Jarkko Mylly pienoiskiväärin makuussa (R6) kahdeksas sekä Esko Karmala näkövammaisten makuuammunnassa (VIP) neljäs.

Kansainvälisen para-ammuntaliitto WSPS:n toiminnasta lisätietoa löytyy täältä: https://www.paralympic.org/shooting