ESC:n yleiskokous pysyi asialistallaan, EM-kisat 2027 Suomeen
21.10.2023 klo 19:23
Anne Laurila

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) yleiskokous pidettiin tänään Bakussa Azerbaidzhanissa. Kokouksesta odotettiin etukäteen myrskyisää, sillä Suomi on enemmistön jäsenistä tukemana ollut vaatimassa kokouksen esityslistalle kohtaa puheenjohtajan ja hallituksen luottamusäänestykselle.

ESC:n puheenjohtaja Alexander Ratner vei kokousta vauhdilla eteenpäin ja muistutti jo avauspuheenvuorossaan, että luottamusäänestystä ei ole asialistalla. Suomi kuitenkin päätti esittää hallituksen raportin hyväksymiskohdassa, että raporttia ei hyväksytä. Kokous kuitenkin päätti äänin 54-22 hyväksyä raportin.

Kokouksen asialistalla ollut kohta liittyen keskusteluun jäsenliittojen esityksistä ja ”ESC:n hallinnon parantamisesta” käytiin erittäin tiiviisti läpi, ja puheenjohtaja Ratner viittasi omassa puheenvuorossaan lähinnä sääntöihin, joita voitaisiin kenties jossakin työryhmässä tarvittaessa muuttaa, ja siihen, että riitely oikeudessa on kallista. Päivää ennen yleiskokousta hän kuitenkin lähetti jäsenliitoille kirjeen, jossa hän muun muassa totesi, että ”on ilmeistä, että minua ja koko hallitusta vastaan esitetyistä syytteistä puuttuvat meriitit ja substanssi”, ja että ”vastaiskuna henkilökohtaisesti minuun suunnatuille hyökkäyksille olen aloittanut ja aion jatkaa tarvittavien askelten ottamista puolustaakseni kunniaani ja mainettani.” Tämä enteilee sitä, että riitely oikeudessa on kuitenkin puheenjohtaja Ratnerin intresseissä, tai vähintään sillä uhkailemalla hän haluaa vaientaa kaikki kriittiset äänet.

Enemmän keskustelua syntyi hallituksen yleissääntöihin esittämistä muutoksista, joista puhutti erityisesti kohta 5.3, jossa hallitus esitti itselleen mahdollisuutta päättää EM-kisojen formaateista vapaasti – kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n säännöistä piittaamatta – silloin kun kyseessä on tapahtuma, jossa ei jaeta olympiapaikkoja. Tätä kohtaa sääntömuutosehdotuksissa ei hyväksytty, vaan kohdan käsittely päätettiin lykätä seuraavaan yleiskokoukseen.

Muilta osin esitetyt muutokset hyväksyttiin. EM-kisajärjestäjän vetäytymistä järjestelyvastuusta koskeviin sääntökohtiin 3.4.1 ja 3.4.2 tehtiin pieniä tarkennuksia, ja juniorien ikärajaa koskeva kohta 10.1.11 päivitettiin vastaamaan ISSF:n vastaavaa määritelmää siitä, että henkilö pysyy juniorina sen kalenterivuoden loppuun asti, jolloin hän täyttää 21 vuotta. Merkittävämpi junioreihin liittyvä muutos oli se, että jatkossa juniorit voivat osallistua aikuisten joukkuekilpailuihin niissä kilpailuissa, joissa on sekä juniorien että aikuisten joukkuekilpailut, kunhan he eivät samassa kilpailussa osallistu myös juniorien joukkuekilpailuihin. Yksilökilpailussa ja parikilpailussa juniorin on niin ikään mahdollista kilpailla aikuisten sarjassa, mutta tällöin hän ei voi kilpailla samoissa kisoissa kuin yhdessä sarjassa, eli ei voi lisäksi ampua juniorien kisassa. Lisäksi säännöistä poistettiin kohdat 10.1.12 ja 10.1.13, joissa mahdollistettiin aiemmin sekä 18-vuotiaiden että 21-vuotiaiden erilliset tulosluettelot EM-kisoissa.

Yleiskokous päätti myöntää vuoden 2027 kiväärin, pistoolin, liikkuvan maalin ja haulikon EM-kisat Suomeen. Päätös on sikäli ehdollinen, että kisojen pitopaikaksi esitetyn Ruutikankaan ampumaurheilukeskuksen edellytetään olevan valmiina vuonna 2025. Keskuksen pitäisi kuitenkin valmistua jo vuonna 2024, jolloin siellä järjestetään kivääripracticalin MM-kilpailut.

Muista arvokisoista haulikon EM-kilpailut 2026 myönnettiin Kreikkaan ja vuoden 2027 ilma-aseiden EM-kisat Viroon. Vuoden 2026 ilma-aseiden EM-kisoista ei päätetty kokouksessa, sillä Latvia veti oman hakemuksensa pois hieman ennen kokousta.

Kokouksessa päätettiin myös taloudenhoitajan, tilintarkastajien lausunnon ja puheenjohtajan raportin hyväksymisestä, edellisen yleiskokouksen pöytäkirjan hyväksymisestä ja jäsenmaksuista kahdelle seuraavalle vuodelle sekä nimettiin Ernfried Obrist kunniajäseneksi.

Kokoukseen osallistui 47 jäsenliittoa 57:stä ja käytössä oli 84 ääntä. Muun muassa Israelin edustaja ei päässyt paikalle, sillä viisumin saaminen olisi edellyttänyt ESC:n puoltokirjettä, jota Israel ei kuitenkaan saanut.

Seuraavaksi odotetaan, minkä ratkaisun urheilun kansainvälinen vetoomustuomioistuin CAS aikanaan antaa, mutta samalla valmistaudutaan keräämään jäsenliittojen keskuudessa riittävä kannatus aloitteelle ylimääräisestä kokouksesta.