Eetu Kallioinen valittiin Vuoden ampumaurheilijaksi
28.10.2023 klo 22:04
Lassi Palo

Vuoden 2023 ampumaurheilija: Eetu Kallioinen. (Kuvat: Juha Saarinen)

Ampumaurheiluliitto on valinnut Eetu Kallioisen Vuoden ampumaurheilijaksi. Valinta julkistettiin lauantaina järjestetyssä liiton vuoden parhaiden palkitsemistilaisuudessa Grande Finalessa.

Suomen Ampumaurheiluliiton vuoden parhaiden palkitsemistilaisuus Grande Finale järjestettiin lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Toni Flinkin juontamaan gaalaan osallistui noin sata juhlavierasta, ja päivän aikana järjestettyihin lajien kokouksiin osallistui runsaat sata ampumaurheilun harrastajia.

Suomalaiset ampumaurheilijat saavuttivat vuoden aikana kaikkiaan 59 MM- tai EM-mitalia tai Euroopan kisojen mitalia. Menestys on ollut loistava, Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen totesikin tervehdyspuheessaan. Illan musiikkiesityksestä vastasi Jänis, joka on entinen huippuampuja Jani Suoranta.

Vuoden nuori ampuja Aaro Vuorimaa (vas.), Vuoden yllättäjä Anastasia Mustonen, Vuoden ampumaurheilija Eetu Kallioinen ja Vuoden valmentaja Pietro Genga.

Juhlailta huipentui Eetu Kallioisen valintaan Vuoden ampumaurheilijaksi. Hän on 25-vuotias skeet-ampuja, joka edustaa Ala-Hämeen Ampujia (A-HA). Kallioinen asuu Lopella.

Kallioisen kauden saldo on komea: MM-kakkonen, Euroopan kisojen kolmas, maailmancupin hopea- ja pronssimitali sekä maapaikka ensi vuonna järjestettäviin Pariisin olympialaisiin. Kallioinen nousi Bakussa saavutetun MM-hopeamitalin jälkeen Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) rankinglistalla skeetin ykköseksi.

– Vuoden parhaan palkinto on iso kunnia. Olympialaiset ovat kilpailu, jossa pitää menestyä. Ihan sama mitä peruskilpailussa ampuu, kunhan sitten finaalissa menestyy, Kallioinen sanoi komean palkintonsa kanssa Flinkin haastattelussa.

Lisäksi Kallioinen kuului Suomen joukkueeseen, joka voitti Euroopan kisojen joukkuekilpailun ME-tuloksella.

Kallioinen kilpailee vielä marraskuussa järjestettävässä ISSF.n maailmancupin finaalissa, joka järjestetään Qatarin Dohassa 18.–26. marraskuuta.

Vuoden nuori ampumaurheilija on liikkuvan maalin ampuja Aaro Vuorimaa, 20. Lapuan Seudun Ampujia edustava Vuorimaa valittiin vuoden nuoreksi ampujaksi jo kolmannen kerran. Edelliset kerrat olivat vuosina 2020 ja 2022.

Vuorimaa saavutti hopeaa ja pronssia nuorten MM-kisoissa sekä kuului Suomen miesten MM-joukkueeseen, joka sai myös hopeaa ja pronssia.

– Muistot tältä vuodelta ovat järkyttävän hyviä! Reissut liikkuvan maalin porukalla ovat aivan mahtavia, Vuorimaa sanoi ja kiitti tämän vuoden ajan henkisenä valmentajanaan toiminutta Jani Suorantaa – siis illan musiikista vastannutta Jänistä.

Vuorimaa palkittiin myös Huippuampujien cup-kilpailun voitosta. Kilpailuun lasketaan pisteet yleisen ja nuorten sarjojen ISSF:n lajien henkilökohtaisten kilpailujen perusteella.

Pietro Genga valittiin Vuoden valmentajaksi. Hän on toiminut Ampumaurheiluliiton skeetin päävalmentajana vuoden 2021 alusta lähtien. Valintaperusteluissa mainitaan Gengan pitkäjänteinen työ skeetin ykkösryhmän kanssa, lajin toimintakulttuurin uudistaminen ja joukkueen tason nostaminen.

– Ei pelkästään Eetu Kallioisen menestys, vaan koko joukkueen (mm. ME-tulos), Ampumaurheiluliiton hallitus perusteli italialaisen valintaa.

Gengan valintaperusteluissa todettiin myös Marjut Heinosen uusi tuleminen, Timi Vallioniemen tuominen maailman kärkeen, huippu-urheilun vaatimusten uudistaminen ja päivittäminen Suomessa – ”esimerkkinä koko maajoukkuetoiminnallemme”.

– Kiitos koko skeetin joukkueelle! Työ jatkuu, Genga sanoi.

Vuoden yllättäjä on helsinkiläinen Anastasia Mustonen, 20. Porkkalan Ampujia edustavan Mustosen valintaa perusteltiin nuoren urheilijan ensimmäisellä arvokisamitalilla. Mustosen saavuttama mitali Kreikassa järjestetyissä pistoolipracticalin EM-kilpailuissa oli pronssinen.

Mustonen kilpaili ensimmäisen kerran 13-vuotiaana, ja Ampumaurheiluliiton practical-jaosto palkitsi hänet vuoden 2021 Grande Finalessa vuoden PCC-practical-ampujana.

– En olisi uskonut, että nousen neljä kertaa täällä lavalle ottamaan erilaisia palkintoja vastaan. Iso kiitos iskälleni Denikselle, joka toi minut lajin pariin. Olen saanut kilpailla mukavien ihmisten kanssa, Mustonen sanoi liikuttuneena.

Vuoden kultahippuampuja Tytti Vaismaa.

Ampumaurheiluliiton nuorisovaliokunta valitsi Vuoden kultahippuampujaksi Tytti Vaismaan, joka edustaa Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuraa. Vuoden kultahippuohjaaja on joulukuussa 17 vuotta täyttävä Santeri Kenola (Kankaanpään Ampumaurheilijat), ja Vuoden kultahippuseuraksi nimettiin Kaustisen Pohjan-Veikot.

Kultahippuampujan valintaa perusteltiin näin: ”Tytti on aloittanut ampumaharrastuksen vuonna 2019, ja hän harjoittelee monipuolisesti ja säännöllisesti sekä pistoolilla että kiväärillä ja kilpailee molemmilla aseilla ympäri vuoden. Tytti harjoittelee talvisin Isonkyrön kunnantalon kellarissa sisäampumaradalta ja kesällä Lapinmäessä pienoiskivääri- ja pistooliradalla. Ahkera harjoittelu, hyvät hermot, nöyrä mutta innostunut asenne ovat tuoneet menestystä myös kisoissa. Tytti voitti tämän vuoden valtakunnallisissa Kultahippufinaaleissa kultaa kiväärillä ja pistoolilla sekä ilma- että ruutiaseilla. Tytti on aina iloinen, positiivinen ja innokas lähtemään treeneihin.”

Kultahippuohjaajan valintaperustelut: ”Santeri edustaa nuoren polven ohjaajakaartia ja on nuoresta iästään huolimatta oman kilpauransa ohella valmentanut jo usean vuoden ajan seuransa ampumakoululaisia ja valmistanut heitä kultahippukilpailijoiksi. Lisäksi Santeri on seuran johtokunnan jäsenen ja ahkera seura-aktiivi. Santerin valmentamat nuoret saavuttivat vuoden Kultahippufinaaleissa pistoolissa yhden henkilökohtaisen kullan, yhden hopean ja yhden joukkuekullan ja kiväärissä kaksi henkilökohtaista kultaa, yhden hopean, sekä joukkueena kaksi kultaa ja yhden pronssin. Santeri osallistuu aktiivisesti seuran kilpailu-, valmennus-, ja talkootoimintaan ja on muun muassa rekrytoinut uusia ampumakoululaisia alueen alakoululaisista sekä markkinoinut seuran kultahippu- ja ampumakoulutoimintaa Kankaanpään medioissa hyvällä menestyksellä.”

Kultahippuseuran valintaperustelut: ”Kaustisen Pohjan-Veikot on Pohjanmaalla toimiva pieni yleisseura, jonka ampumajaostosta on tullut jo useana vuonna menestyviä kultahippuampujia. Seuran nuoria on siirtynyt kultahipuista Ampumaurheiluliiton tehoryhmiin. Seuralla on ampuja myös trapin nuorten maajoukkueessa ja paramaajoukkueessa. Lisäksi seura on ollut aktiivisesti mukana kehittämässä ja järjestämässä Ampumaurheiluliiton ohjaajakoulutuksia. Kaustisen Pohjan-Veikot on hyvä esimerkki siitä, kuinka asiantunteva ja suunnitelmallinen ohjaus tuottaa laadukasta ampumaurheilutoimintaa niin lapsille, nuorille kuin vanhemmillekin harrastajille. Tätä kautta syntyy myös urheilullisesti hyvää tulosta.”

SUOMEN AMPUMAURHEILULIITON PALKINNOT 2023

Vuoden ampumaurheilija: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat)
Vuoden nuori ampuja: Aaro Vuorimaa (Lapuan Seudun Ampujat)
Vuoden valmentaja: Pietro Genga, skeetin päävalmentaja
Vuoden yllättäjä: Anastasia Mustonen (Porkkalan Ampujat)
Huippuampujien cup-kilpailun voittaja: Aaro Vuorimaa (Lapuan Seudun Ampujat)

Nuorisovaliokunnan palkittavat

Kultahippuampuja: Tytti Vaismaa (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)
Vuoden kultahippuohjaaja: Santeri Kenola (Kankaanpään Ampumaurheilijat)
Kultahippuseura: Kaustisen Pohjan-Veikot

STIPENDIT

Haulikko: Eetu Kallioinen, Satu Mäkelä-Nummela, Vesa Järvinen (2022)
Kivääri: Aleksi Leppä, Marianne Palo
Kasa-ammunta: Marko Tanskanen, Ulla Murisoja, Jyrki Muotio, Jens Lågas
Practical: Anastasia Mustonen, Raine Peltokoski

KOKKOVUORI-SÄÄTIÖN STIPENDI
Saajat: skeetin nuorten EM-joukkuehopeamitalistit Eino Peltomäki, Ukko-Pekka Mäkinen ja Lassi Kauppinen

ERIKOISMAININNAT
Mika Tikkanen, Kimmo Yli-Jaskari, skeetin miesten joukkue (Eetu Kallioinen, Tommi Takanen, Timi Vallioniemi), trapin naisten joukkue (Noora Antikainen, Satu Mäkelä-Nummela, Mopsi Veromaa), skeetin poikien joukkue (Lasse Kauppinen, Ukko-Pekka Mäkinen, Eino Peltomäki), liikkuvan maalin miesten joukkue (Krister Holmberg, Niklas Hyvärinen, Aaro Vuorimaa), liikkuvan maalin poikien joukkue (Toni Annala, Aaro Vuorimaa, William Wilkman), Compak sportingin poikien joukkue (Roope Ojansuu, Oliver Ojansuu, Erno Heiska), pistoolipracticalin naisten joukkue (Anastasia Mustonen, Kaisa Koski, Annu Vapanen, Emily Blom), siluetin joukkue SBP ja Standing (Hanna Lempola, Jussi Airas, Rauno Ärväs), siluetin joukkue BBP (Sami Mäkelä, Jussi Airas, Rauno Ärväs), siluetin joukkue FP (Hanna Lempola, Esko Lempola, Rauno Ärväs), siluetin joukkue BBR ja SBR (Niklas Lindberg, Marko Nikko, Unto Järvinen), siluetin joukkue SBROS (Niklas Lindberg, Marko Nikko, Rauno Ärväs), kasa-ammunnan joukkue (Jens Lågas, Tomi Korpi, Jyrki Muotio), Aaro Vuorimaa), Krister Holmberg, William Wilkman, Marko Nikko, Rauno Ärväs), Niklas Lindberg, Timo Näätänen Lihavainen, Juha Myllymäki, Jaska Pätsi, Emil Filla, Annu Vapanen.

URHEILIJOIDEN ANSIOMERKIT

Urheilijan kultainen ansiomerkki jalokivellä: Vesa Järvinen (2022), Raine Peltokoski
Urheilijan kultainen ansiomerkki: Eetu Kallioinen, Marianne Palo, Marko Tanskanen, Jens Lågas
Urheilijan hopeinen ansiomerkki: Ukko-Pekka Mäkinen, Aleksi Kasi, Roope Ojansuu, Rasmus Kumpuvaara, Anastasia Mustonen, Jani Kössi

VUODEN AMPUMAURHEILUMEDIA
Kymen Sanomien urheilutoimitus, erityisesti urheilutoimittaja Lassi Kalin.

LAJIJAOSTOJEN PALKINNOT

HAULIKKO
Ranking-voittajat 2023

Skeet
Miehet: Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille)
Naiset: Marja Mäkelä (Ala-Hämeen Ampujat)
Juniorit: Artturi Ervasti (Oulun Seudun Haulikkoampujat)
Seniorit: Tero Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat)

Trap
Yleinen sarja: Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Naiset: Noora Antikainen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Juniorit: Samuel Ruusunen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Seniorit: Jari Rämö (Porin Haulikko Club)

KIVÄÄRI
Kiväärimies: Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)
Kiväärinainen: Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)
Kivääripoika: Aleksi Kasi (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)
Kiväärityttö: Essi Heiskanen (Pieksämäen Seudun Ampujat)

PISTOOLI
Vuoden pistooliampuja: Marko Talvitie (Lehtimäen Ampujat)
Vuoden pistoolinuori: Lumi Saikkonen (Raseborgs Skyttar)
Vuoden työn sankari: Hannes Frigård (Satakunnan Ampujat)

LIIKKUVA MAALI
Vuoden ampuja: Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar)
Vuoden veteraani: Veikko Hakala (Saarijärven Ampujat)
Vuoden juniori: Aaro Vuorimaa (Lapuan Seudun Ampujat)
Vuoden yllättäjä: William Wilkman (Raseborgs Skyttar)

SILUETTI
Vuoden ampuja: Marko Nikko (Sibbo Skyttegille)

PRACTICAL
Vuoden kivääripracticalampuja: Anssi Vääriskoski (ATC-Shooters)
Vuoden pistoolipracticalampuja: Hannu Uronen (Karkkilan Ampujat)
Region Directorin malja: Reetta Paavola (Kokkolan Urheiluampujat)
Jaoston malja: Omega Team

MUSTARUUTI
Vuoden mustaruutiaktiivi: Pasi Anias (Nokian Seudun Ampujat)
Vuoden mustaruutiampuja: Jari Janhunen (Vammalan Seudun Ampujat)

KASA-AMMUNTA
Vuoden kasa-ampuja: Jari Laulumaa (Suomen Kasa-ampujat)
Vuoden pistelajien kasa-ampuja: Anssi Nousiainen (Karttulan Ampujat)

Kuvia päivitetty Ampumaurheiluliiton Facebookiin.