Ampumaurheiluliitto nimennyt valmentajia
10.11.2023 klo 13:55

Janne Vallioniemi kuvattuna vuonna 2021. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliitto on nimennyt valmentajia ensi vuoden ajaksi.

Ampumaurheiluliitto avasi sopimuskausien päättyessä haettaviksi Ampumaurheiluliiton kuusi valmentajan tehtävää. Liiton hallitus nimesi keskiviikon kokouksessaan viisi valmentajaa, joiden sopimukset kattavat ensi vuoden. Pistoolin lajivalmentajan hakuaikaa päätettiin jatkaa.

Trapin päävalmentajana jatkaa Pekka Maunula joka vastaa myös paravalmentajan tehtävistä. Lajivalmentajana jatkaa Maija Hoppu. Hoppu vastaa myös nuorten valmennuksesta. Liikkuvan maalin lajivalmentajana jatkaa Mika Kinisjärvi. Timo Vaitiniemi palaa vuoden tauon jälkeen kiväärin paravalmentajaksi.

Uusi nimi Ampumaurheiluliiton valmentajatiimissä on Janne Vallioniemi, joka aloittaa tammikuussa skeetin lajivalmentajan ja nuorten valmentajan työt. Vallioniemi on 28-vuotias Ala-Hämeen Ampujia (A-HA) edustava skeet-ampuja. Hän on valmentanut useiden vuosien ajan pikkusiskoaan Neaa, joka kuuluu Suomen nuorten skeetin maajoukkueeseen. Vallioniemen perheen keskimmäinen on Timi, joka taasen kuuluu Ampumaurheiluliiton skeetin Team 2024 -ryhmään.

Janne Vallioniemi on ollut lajin parissa viidentoista vuoden ajan. Hänen ennätyksensä on 121/125, jonka hän teki vuonna 2019. Hän on kilpaillut viime vuosina melko harvakseltaan, muutaman kerran kauden aikana.

Vallioniemi toimi skeetin joukkueenjohtajana viime kesäkuussa järjestetyssä Suhlin nuorten maailmancupissa.

– Siellä näki, millaista tämä homma on. Valmentaminen kiinnostaa minua, Vallioniemi sanoi.

– Nyt pitää alkaa miettiä ensi vuoden kilpailu- ja leirikalenteria ja tehdä suunnitelmat valmiiksi. Aikataulu on tiukka, sillä EM-kilpailut ovat jo toukokuussa. Kausi on muutenkin mielenkiintoinen, sillä nuorten MM-kilpailut ovat vasta marraskuussa.