Pekka Toveri ja Riku Kalinen valittiin Ampumaurheiluliiton hallitukseen
25.11.2023 klo 16:11
Lassi Palo

Pekka Toveri. (Kuva: Eduskunta)

Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto on lauantaina pitämässään kokouksessa valinnut liiton hallitukseen kaksi uutta jäsentä: Pekka Toverin ja Riku Kalisen. Jaakko Hyvätti valittiin toiseksi varapuheenjohtajaksi. Valtuusto hyväksyi kokouksessaan liiton ensi vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman.

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston syyskokous pidettiin lauantaina Helsingissä. Kokoukseen voi osallistua myös etäyhteydellä.

Liittovaltuusto valitsi Jaakko Hyvätin liittohallituksen toiseksi varapuheenjohtajaksi kahden vuoden toimikaudeksi. Jukka Salonen valittiin jatkamaan hallituksen jäsenenä. Uusia hallituksen jäseniä ovat Pekka Toveri ja Riku Kalinen.

Tuusulalainen Pekka Toveri (kok) on ensimmäisen kauden kansanedustaja. Hän on toiminut aiemmin muun muassa Puolustusvoimien tiedustelupäällikkönä ja puolustusasiamiehenä Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Kalinen on Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston jäsen ja helsinkiläisen Poliisien Ampumaseuran (PAS) puheenjohtaja.

Vuosi 2024 on Ampumaurheiluliiton 105. toimintavuosi. Liittovaltuusto hyväksyi lauantain kokouksessaan ensi vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion. Liiton strategiassa keskeisimmät ensi vuoden painopisteet ovat elinvoimainen ja kasvava seura sekä mahdollistavat olosuhteet.

Uusi varapuheenjohtaja Jaakko Hyvätti kuvattuna valtuuston kokouksen jälkeen Sporttitalossa. (Kuva: Lassi Palo)

Tavoitteena on, että seuratoiminnan laatu paranee, toimintaan on helppo tulla mukaan ja seura toimii uudistumiskykyisesti ja tavoitteellisesti. Ensi vuonna keskitytään erityisesti seurojen toimintojen käyttöönottoon ja niiden markkinointiin sekä nuorten aktivointiin toiminnan pariin kaikilla tasoilla erillisen hankkeen kautta.

Tavoitteena on myös se, että seuroilla on käytössään riittävät ja ympäristövastuulliset rataolosuhteet, joilla harrastajat viihtyvät. Ampumaurheilun arvostuksen harrastuksena ja huippu-urheiluna halutaan kasvavan, ja monipuoliset harrastamisen tavat ja mahdollisuudet innostavat kasvamaan ja kehittymään.

Mahdollistaviin olosuhteisiin liittyy myös erityisesti lyijyn ammuskäyttöön ja ampumaratoihin sekä ammuntaan liittyvä lainsäädäntöön ja oppaisiin kohdistuva vaikuttamistyö, joka on avainasemassa pyrittäessä turvaamaan ampumaurheilun jatkuminen myös tulevaisuudessa siten, että ympäristönsuojelun nimissä tehtäviltä perusteettomilta ylilyönneiltä vältytään.

Vuoden 2024 aikana ympäristövastuullisten rataolosuhteiden turvaamiseksi tehdään työtä erityisesti ympäristölupahankkeen jatkohankkeen kanssa, ja tavoitteena on vuoden aikana käsitellä 60 ampumaradan ympäristölupia. Aikaisempiin vuosiin liittyen ampumaratojen ympäristölupahankkeen toimintaan vaikuttanevat niin sisä- kuin puolustusministeriöiden aktivoituminen myös siviiliratojen toiminnan turvaamiseksi sekä hallitusohjelmaan viime kesänä kirjattu tavoite saada maahan runsaat 300 uutta rataa nykyisten lisäksi.

Onnistuminen näissä painopisteissä edellyttää tiivistä vaikuttamista poliitikkoihin ja päätöksentekijöihin niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin, vuorovaikutusta ja yhteistyötä liiton ja seurojen välillä, menestyvää huippu-urheilua, tehokasta ja monipuolista viestintää sekä nykyteknologian ja digitalisaation hyödyntämistä.

Varainhankintaa tukemaan alkaa määräaikainen yritysyhteistyöprojekti, jolla toiminnanjohtaja Anne Laurilan mukaan voitaisiin viedä liiton yritysyhteistyöasiat uudelle tasolle.

– Ampumaurheilu on erilaisessa valokeilassa kuin aiempina vuosina, ja suhtautuminen siihen on positiivisempaa. Liiton muun rahoituksen suunta on laskeva, koska valtionavut todennäköisesti pienenevät. Tämä uusi projekti liittyy tulevien vuosien liiton talouden tasapainoon. Hallitus näkee, että nyt on oikea hetki tuoda tämä projekti ensi vuoden suunnitelmaan, Laurila avasi tilannetta kokousväelle.

Ensi vuoden talousarvio perustuu liittovaltuuston kevätkokouksessa vahvistamiin jäsen-, lisenssi- ja kilpailulupamaksuihin: seuran jäsenmaksu liitolle on 26 e/aikuisjäsen, aikuisten lisenssi 45 e, nuorten lisenssi 10 e, harrastelisenssi 30 e, yli 70-vuotiaiden lisenssi 25 e. Kaikista lisensseistä ohjataan lisenssiseuralle 3 euroa per lisenssi.

Ennätyskelpoisen tai vastaavan ei-ISSF-lajin kilpailulupamaksu on 100 e/ 1. päivä ja lisäpäivät 20 e/päivä. Jos tuloksia ei julkaista Kitissä sääntöjen mukaan, hinnat ovat 200 e/1-päiväinen ja 300 e/monipäiväinen.

Urheiluampuja-lehti ilmestyy aiemman viiden numeron sijaan neljä kertaa. Kaikki numerot julkaistaan sekä painettuna että sähköisenä.

Talousarvion loppusumma on 3 016 482,55 euroa ja se päätyy 63,45 euron ylijäämään. Huomioitavaa on, että kulu- ja tulorakenteeseen vaikuttavat Ampumaurheiluliiton hallinnoima ympäristölupahanke kuuden järjestön yhteistyönä. Hankkeen menot ja toisaalta myös tulot ovat 525 193 euroa, joten varsinaista talousvaikutusta sillä ei ole liiton budjetin ylijäämään. Toinen merkittävä, talouden kokonaisuutta nostava projekti ovat kivääripracticalin MM-kilpailut, jotka järjestetään Ruutikankaalla heinä-elokuussa.

Kivääripracticalin MM-kilpailut aloittavat Suomessa järjestettävien arvokisojen putken, joka jatkuu ainakin vuoteen 2027 asti.

Ampumaurheiluliiton kurinpitovaliokunnassa jatkavat Curt Sjöblom, Jukka-Pekka Alanen ja Antti Aine. Kokouksessa hyväksyttiin myös muutoksia kilpailutoiminnan yleissääntöihin.

Liittovaltuuston kokouksessa keskusteltiin myös Ampumaurheiluliiton Venäjä-linjauksesta. Hallituksen lokakuun kokouksessa todettiin, että Kansainvälinen paralympiakomitea (IPC) on päättänyt sallia venäläisten ja valkovenäläisten osallistumisen Pariisin paralympialaisiin 2024 tunnuksettomina urheilijoina. Tilanne vaikuttaa jo karsintakisoihin.

Sama saattaa olla edessä Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) ja Pariisin olympialaisten osalta, mutta tästä ei vielä ole tehty päätöksiä.

Olympiakomitea (OK) ja Paralympiakomitea ovat olleet huolissaan Ampumaurheiluliiton linjauksesta, joka on OK:n linjauksen vastainen. OK tuomitsee jyrkästi Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan eikä aika venäläisten paluulle ole oikea. ”Suomalaisten urheilijoiden valmistautuminen ja osallistuminen kansainvälisiin arvokisoihin sekä Pariisin 2024 olympialaisten karsintoihin tulee turvata. Tämä koskee urheilijoiden lisäksi myös valmentajia, tuomareita ja muita toimihenkilöitä tai asiantuntijoita. Jos vastassa on venäläisiä tai valkovenäläisiä urheilijoita neutraaleina urheilijoina, tulee suomalaisilla urheilijoilla olla mahdollisuus kilpailla tästä huolimatta. Päätösvalta osallistumisesta tai kilpailuihin lähettämisestä on kansallisilla lajiliitoilla. Olympialiikkeen kilpailuihin osallistumisesta päätösvalta on Suomen Olympiakomitealla”, OK linjaa.

Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston kokouksessa todettiin, että valtuusto tukee liittohallituksen linjaa.