Eetu Kallioinen ja Aleksi Leppä ehdolla Vuoden urheilijaksi
8.12.2023 klo 07:43

Ikimuistoinen elokuinen viikonloppu MM-Bakussa, kun Aleksi Leppä (vas.) ja Eetu Kallioinen ampuivat perättäisinä päivinä maapaikat Pariisin olympialaisiin. (Kuva: Lassi Palo)

Eetu Kallioinen ja Aleksi Leppä ovat ehdolla Vuoden urheilijaksi 2023.

Urheilutoimittajain liitto on julkistanut ehdokaslistan Vuoden urheilijaksi 2023, ja äänestys on alkanut. Listalla on kaksi ampumaurheilijaa: skeet-ampuja Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat) ja kivääriampuja Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura).

Vuoden parhaat urheilijat, valmentajat ja joukkueet palkitaan perinteisesti Urheilugaalassa, joka järjestetään Helsingissä 11. tammikuuta. Urheilutoimittajain liiton pressikortin haltijat voivat äänestää ehdokkaista omaa suosikkiaan.

Urheilutoimittajain liitto on nimennyt Vuoden urheilijan vuodesta 1947 alkaen. Vuoden urheilijan lisäksi äänestetään myös Vuoden joukkue, Vuoden valmentaja ja Vuoden nuori urheilija.

Ehdokaslistaa voidaan tarvittaessa täydentää vielä joulukuussa.

Urheilutoimittajain liiton hallitus päätti vuosi sitten, että Venäjän palloilusarjoissa pelaavat suomalaiset eivät voi olla Vuoden urheilija -ehdokaslistalla eikä heitä voida valita lajinsa parhaaksi. Päätös pidettiin edelleen voimassa.

Vuoden urheilija -äänestys, ehdokkaat

Aleksander Barkov, jääkiekko
Harri Heliövaara, tennis
Roope Hintz, jääkiekko
Lukas Hradecký, jalkapallo
Reetta Hurske, yleisurheilu
Eetu Kallioinen, ampumaurheilu
– skeetin MM-hopea ja maapaikka Pariisin olympialaisiin
– Euroopan kisoissa skeetin joukkuekilpailun voitto ja ME-tulos yhdessä Timi Vallioniemen ja Tommi Takasen kanssa, henkilökohtaisen kilpailun kolmas
– maailmancupin osakilpailuissa sijat kaksi ja kolme
Roope Korhonen, pesäpallo
Amanda Kotaja, yleisurheilu
Aleksi Leppä, ampumaurheilu
– 300 metrin kiväärin (makuu) MM-hopea
– 50 metrin pienoiskiväärin kuudes sija MM-kilpailuissa ja maapaikka Pariisin olympialaisiin
Lauri Markkanen, koripallo
Wilma Murto, yleisurheilu
Kerttu Niskanen, maastohiihto
Olli Ojanaho, suunnistus
Martti Puumalainen, judo
Mikko Rantanen, jääkiekko
Kalle Rovanperä, autourheilu
Jon Sallinen, freestyle
Emilia Soini, squash
Juulia Turkkila – Matthias Versluis, taitoluistelu
Sami Välimäki, golf¨

Aiheesta lisää Vuoden urheilija –verkkosivuilla.