URA-säätiön opiskeluapurahan sai yhdeksän ampumaurheilijaa
12.12.2023 klo 15:39

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö on tänään jakanut opiskeluapurahan 209 urheilijalle lukuvuodelle 2023-2024. Saajien joukossa on yhdeksän ampumaurheilijaa.

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiön (URA) apurahan saajien joukossa on maailmanmestareita ja olympiaurheilijoita, nykyisiä ja jo uransa lopettaneita huippu-urheilijoita yhteensä 56 eri lajista ja 18 urheiluakatemiasta.

Apurahan suuruus on 1500 tai 3000 euroa koko lukuvuodelle. Apurahaa haki tänä vuonna ennätykselliset 719 urheilijaa.

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö perustettiin vuonna 1972 silloisen tasavallan presidentin Urho Kekkosen toimesta. Säätiön tarkoituksena on tukea huippu-urheilijoiden kaksoisuraa ja edistää heidän kouluttautumistaan ja urheilu-uran jälkeisen ammatin hankkimista. Perustamisestaan lähtien URA-säätiö on jakanut vuosittain opiskeluapurahoja aktiiviurheilijoille ja jo uransa päättäneille urheilijoille.

URA-apurahojen jakotilaisuudessa kuultiin ministeri Sandra Bergqvistin (RKP) tervehdys sekä keskustelua huippu-urheilijamyönteisistä korkeakouluista kaksoisuran mahdollistajana.

– Huippu-urheilijan opiskelu edellyttää arjen joustoja ja eri palasten yhteensovittamista. On hienoa nähdä, että merkittävä osa suomalaisista huippu-urheilijoista haluaa suorittaa korkeakouluopintoja jo uransa aikana, mikä edesauttaa heitä siirtymään urheilu-uran jälkeen seuraavalle uralle. On tärkeää, että rakennamme urheiluyläkoulujen ja toisen asteen urheiluoppilaitosten jatkoksi järjestelmän myös korkea-asteelle. Huippu-urheilijamyönteisten korkeakoulujen prosessi on jo nyt osoittautunut erittäin toimivaksi ja uskomme sen poikivan paljon hyvää kaksoisuran toteuttamisen mahdollisuuksiin ja urheiluakatemioiden kehittämistyöhön jatkossa, Bergqvist sanoi.

Tilaisuus järjestettiin Haaga-Heliassa, jolle myönnettiin syyskuussa yhdessä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa ensimmäisinä Suomessa huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus.

URA:n apurahat 2023–2024

Ampumaurheilu (1500 euroa)
Essi Heiskanen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Etelä-Savon urheiluakatemia, Pieksämäen Seudun Ampujat)
Viivi Kemppi (LAB-ammattikorkeakoulu, Etelä-Karjalan urheiluakatemia, Myllykosken Ampujat)