Näyttökisojen kautta kohti ilma-aseiden EM-kilpailuja
14.12.2023 klo 10:21

Naiset aloittamassa finaalia. Etualalla Pinja Tapio, Essi Heiskanen, Marianne Palo ja Henna Viljanen. (Kuva: Jarmo Engblom)

Ilma-aseiden EM-kilpailut käynnistävät vuoden 2024 arvokisakauden. Suomalaiset ovat jo antaneet näyttöjä kisoja varten.

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Unkarin Györissä 24.2.–3.3. Ne ovat ensi vuoden ensimmäiset kansainväliset arvokilpailut, ja niissä on jaossa EM-mitalien lisäksi yhteensä kahdeksan maapaikkaa Pariisissa järjestettäviin olympialaisiin. Paikkoja jaetaan kaksi kussakin olympialajissa eli miesten ja naisten 10m ilmakiväärissä sekä miesten ja naisten 10m ilmapistoolissa.

Kivääriampuja Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) nimettiin tiistaina Suomen olympiajoukkueeseen. Pariisin olympialaiset järjestetään heinä-elokuussa.

Suomalaiset kivääri- ja pistooliampujat ovat antaneet EM-näyttöjä neljässä näyttökilpailussa, jotka ovat olleet marraskuussa järjestetyt Hungarian Open ja Polish Open, joulukuun alussa järjestetty ilma-asekilpailu Lappeenrannassa sekä viime viikonlopun Kupittaan kisat Turussa.

Jäljellä on vielä kaksi näyttökilpailua: Swedish cup 3.–7. tammikuuta ja Leppä GP:n yhteydessä Kisakalliossa 18.–21. tammikuuta. EM-näytöt pitää antaa viimeksi mainittuun päivämäärään mennessä.

Ruotsin Sävsjön perinteiseen kisaan on lähdössä taas iso joukko suomalaisia ampumaurheilijoita, ja kansainväliseen Leppä GP -kilpailuun tulossa nimekkäitä ulkomaalaisia urheilijoita. Näyttökisat EM-Györiin ammutaan perjantaina ja lauantaina, ja niiden jälkeen alkaa GP-kilpailu.

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Ville Häyrinen sanoo näyttökilpailujen alkaneen hyvin.

– Etenkin kiväärissä on saatu jo hyviä tuloksia, ja nuorten pistoolissakin on valonpilkahduksia. Aleksi Leppä on olympiapaikkansa kautta jo varma EM-lähtijä, ja jo nyt nähdyt tulokset kertovat hyvää ajatellen kevään tuloskuntoa.

– Swedish cup on meille tärkeä näyttökisa, jossa Suomi on mukana isolla urheilijajoukolla. Siitä jatketaan vielä varmasti kovatasoiseen Leppä GP:hen, jossa on paljon ulkomaalaisia urheilijoita haastamassa meidän kärkeämme. Uskon, että saamme Györin EM-kisoihin kilpailukykyisen ja nälkäisen joukkueen, Häyrinen summaa.

Aleksi Leppä teki Lappeenrannan ilmakiväärissä tuloksen 629,8 pistettä. Kupittaalla tulos oli lähes sama: 629,7. Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat) on tehnyt naisten ilmakiväärissä tulokset 628,7, 627,0 ja 623,9. Marianne Palon (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) tulos Kupittaalla oli 626,4. Hän teki finaalissa uuden SE:n 252,3.

Sonja Myllys (Simpeleen Hahlo) on tehnyt tytöissä parhaan näyttökisojen tuloksen 623,4. Niko Antilan (Härmän Seudun Ampujat) tulos 622,3 on pokien näyttökisojen toistaiseksi paras tulos.

Joonas Kallio (Suomussalmen Urheiluampujat) tähtäsi Lappeenrannan miesten Ilmapistoolikilpailussa tuloksen 575 pistettä.

Ilma-aseiden EM-kilpailut
24.2.– 3.3.2024 Györ, Unkari

Valintaharkinnan minimirajan (MCS) saavuttaneiden urheilijoiden osalta päävalmentajat tekevät valmennuksen johtajalle esityksen valintakelpoisista urheilijoista perustuen seuraaviin kriteereihin:

1. Urheilijan on saavutettava MQS/MCS-raja vähintään kahdesti ennalta nimetyissä näyttökilpailuissa.
  2. Urheilijat, joilla vähintään toinen valintatulos ylittää MQS-tuloksen, ovat aina etusijalla valinnoissa.
  3. Olympialaisiin/paralympialaisiin valitut urheilijat valitaan 100 % tuen mukaan ilman näyttökilpailuja.
  4. Edellisen tai kuluvan vuoden arvokilpailussa (EM/MM) tai maailmancupin kilpailussa ammuttu MCS/MQS-rajan ylittävä tulos hyväksi luetaan yhtenä rajan ylityksenä.
  5. Kolmen parhaan näyttötuloksen keskiarvon mukaan rankingykkönen valitaan aina, jos valintakriteerit tuloksen suhteen on saavutettu.
  6. Päävalmentaja voi esittää joukkuevalintapykälän hyödyntämistä ja siten myös yhden alle MCS-rajan jääneen urheilijan valitsemista arvokilpailujoukkueeseen, mikäli hän katsoo joukkueella (team tai mix team) olevan realistisen mitalimahdollisuuden arvokilpailussa. Joukkuevalintaa on mahdollista esittää, mikäli vähintään ½ tai 2/3 joukkueen jäsenistä on saavuttanut valintakriteerit.
  7. Päävalmentajan esityksestä voidaan valita joukkueeseen harkinnan perusteella myös yhdellä MCS-tuloksella.

Ampumaurheiluliiton tulosrajat

Kivääri (MCS / MQS)