Swedish cup päättyi: Ahokankaille kaksi mitalia
6.1.2024 klo 21:09

Vilja-Alina Ahokangas Swedish cupissa. (Kuva: Helmi Pietinalho)

Pistooliampujat Otso-Aadolf ja Vilja-Alina Ahokangas ottivat hopeaa ja pronssia, kun Swedish cup päättyi lauantaina Ruotsin Sävsjössä.

Kansainvälinen ilma-asekilpailu Swedish cup päättyi lauantaina Ruotsin Sävsjössä. Kaikissa sarjoissa (miehet, naiset, pojat ja tytöt) ammuttiin kolmena kilpailupäivänä.

Suomeen tuli Swedish cupista kaikkiaan kaksi lajivoittoa ilmakiväärissä ja -pistoolissa. Ne toivat Vilja-Alina Ahokangas (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura) perjantaina tyttöjen ilmapistoolissa ja Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) veteraanien ilmakiväärissä lauantaina (609,7). (Liikkuvan maalin kisakooste täällä.) Ahokangas sai tänään pronssia (210,2). Hän tähtäsi peruskilpailussa 544 pistettä.

Otso-Aadolf Ahokangas (KokMAS) oli tänään toinen poikien ilmapistoolissa (232,6). Peruskilpailussa hän teki parhaan tuloksensa Sävsjössä: 560 pistettä.

Para-ampumaurheilun ilmakiväärissä (SH2) Sari Posion (Turun Seudun Ampujat) tulos oli tänään kisan kolmanneksi paras eli 630,1. Hänen aiemmat tuloksensa Sävjsössä olivat 631,8 ja 632,0.

Swedish cup oli samalla yksi Ampumaurheiluliiton EM-näyttökilpailuista. Jäljellä on yksi näyttökilpailu: Leppä GP:n yhteydessä Lohjan Kisakalliossa 18.–21. tammikuuta.

Ilmakiväärin ja -pistoolin EM-kilpailut järjestetään Unkarin Györissä helmi-maaliskuun vaihteessa (24.2.–3.3.). Ne ovat vuoden ensimmäiset kansainväliset arvokilpailut, ja niissä on jaossa EM-mitalien lisäksi yhteensä kahdeksan maapaikkaa Pariisissa järjestettäviin olympialaisiin. Paikkoja jaetaan kaksi kussakin olympialajissa eli miesten ja naisten 10m ilmakiväärissä sekä miesten ja naisten 10m ilmapistoolissa.

Neljä suomalaisurheilijaa rikkoi Swedish cupissa valintaharkinnan minimirajan (MCS). He olivat Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat) perjantaina naisten ilmakiväärissä (628,0), Vilja-Alina Ahokangas perjantaina tyttöjen ilmapistoolissa (565) sekä lauantaina Niko Antila (Härmän Seudun Ampujat) poikien ilmakiväärissä (623,1) ja Tuulevi Suomus (Vihdin Ampumaseura) tyttöjen ilmakiväärissä (624,3).

Kemppi tähtäsi viime vuoden lopussa Unkarissa 628,7 pistettä. Swedish cupin päätöspäivänä hänen peruskilpailunsa tulos oli 627,2.

Valintahyväksynnän minimiraja (MQS) takaa valinnan, jos ylittäneitä on vähemmän kuin kolme ja ylityksiä kriteeristön mukainen määrä. Urheilijan on saavutettava MQS/MCS-raja vähintään kahdesti ennalta nimetyissä näyttökilpailuissa.

Ampumaurheiluliiton EM-tulosrajat

Kivääri (MCS / MQS)