Urheilutoimittajat valitsivat Eetu Kallioisen vuoden ampumaurheilijaksi
8.1.2024 klo 10:52
Lassi Palo

Eetu Kallioinen tuulettaa saavuttamaansa Pariisin olympiamaapaikkaa Bakun MM-kilpailuissa elokuussa. (Kuvat: Lassi Palo)

Urheilutoimittajain liitto on valinnut skeet-ampuja Eetu Kallioisen vuoden 2023 parhaaksi ampumaurheilijaksi.

Urheilutoimittajain liiton Vuoden urheilija -valiokunta on nimennyt lajien parhaat urheilijat menneen vuoden saavutusten ja kilpailumenestyksen pohjalta. Valiokunta valitsi Eetu Kallioisen, 25, viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi. Ala-Hämeen Ampujia (A-HA) edustavan Kallioisen viime kauden saldo on komea: MM-kakkonen, Euroopan kisojen kolmas, maailmancupin hopea- ja pronssimitali sekä maapaikka ensi kesänä järjestettäviin Pariisin olympialaisiin.

Kallioinen nousi Bakussa saavutetun MM-hopeamitalin jälkeen Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) rankinglistalla skeetin ykköseksi.  Lisäksi hän kuului Suomen joukkueeseen, joka voitti Euroopan kisojen joukkuekilpailun ME-tuloksella ja sijoittui maailmancupin finaalissa neljänneksi.

Lajien parhaiden valitsemisperinne on alkanut jo vuonna 1946. Ensin lajeja oli mukana vain muutama, mutta lajivalikoima on vuosien mittaan jatkuvasti laajentunut. Vuoden 2023 paras nimettiin 82 lajissa. Tuoreimpana lajilistalle lisättiin padel.

Kallioinen oli ehdokkaana Vuoden sykähdyttävin urheiluhetki -äänestyksen pitkällä listalla. Hän ei päässyt kymmenen parhaan joukkoon. Kallioinen on ehdolla myös Vuoden urheilijaksi.

Vuoden parhaiden valinnat ja sykähdyttävin urheiluhetki julkistetaan torstaina Helsingissä järjestettävässä Urheilugaalassa. Vuoden urheilija -ehdokaslistalla on äänestettäviä 20.

Lisää aiheesta Urheilutoimittajain liiton verkkosivuilla.