Yhdeksän suomalaisurheilijaa vuoden ensimmäiseen maailmancupiin
23.1.2024 klo 08:09

Yhdeksän suomalaista ampumaurheilijaa osallistuu vuoden ensimmäiseen maailmancupiin, jonka kilpailutapahtumat alkavat perjantaina Kairossa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäinen maailmancup järjestetään Egyptin Kairossa. Siellä kilpaillaan kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeissa. Cupiin on ilmoittautunut 625 ampumaurheilijaa, jotka edustavat 66 maata.

Suomesta kilpailuun osallistuu yhdeksän haulikkoampujaa – viisi trapiin ja neljä skeetiin.

Ensin ammutaan trap ja sitten skeet. Trapin peruskilpailun ensimmäiset 75/125 kiekkoa ammutaan perjantaina. Viimeiset 50 kiekkoa ja finaalit ovat vuorossa lauantaina.

Skeet alkaa ensi viikon maanantaina.

– Haulikkolajit avaavat maailmancup-kauden. Urheilijat ovat talvehtineet hyvin molemmissa lajeissa, ja tästä on hyvä startata tärkeään kauteen. Kevään maailmancupit ovat etenkin haulikon urheilijoille tärkeitä etappeja kohti Pariisin olympialaisia, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Ville Häyrinen sanoo.

Vuoden toinen maailmancup järjestetään Marokon Rabatissa heti perään eli 4.–13. helmikuuta. Rabatissa kilpaillaan vain haulikkolajeissa.

ISSF:n maailmancup (kivääri, pistooli, haulikko)
24.–31.1. Kairo, Egypti

Suomen joukkue

Haulikko

Trap
Miehet: Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Juho Mäkelä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys)
Naiset: Noora Antikainen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

Skeet
Miehet: Ukko-Pekka Mäkinen (Tornionseudun Ampujat), Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura), Timi Vallioniemi (Ala-Hämeen Ampujat)
Naiset: Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat)

Kilpailusta lisää ISSF:n verkkosivuilla.