Ampumaurheiluliitto vapautti kilpailemisen neutraalien venäläisten kanssa
26.1.2024 klo 13:06
Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliitto on muuttanut Ukrainan sodasta johtuvaa Venäjä-linjaustaan.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) hallitus päätti 25. tammikuuta pitämässään kokouksessa muuttaa pitkään voimassa ollutta tiukkaa linjaustaan venäläisten ja valkovenäläisten kanssa kilpailemisesta siten, että mahdollistetaan suomalaisten ampumaurheilijoiden osallistuminen jatkossa kansainväliseen ampumaurheilun kilpailutoimintaan, vaikka niissä kilpailisi myös Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) ja Kansainvälisen paralympiakomitean (IPC) määritykset täyttäviä neutraaleja venäläisiä tai valkovenäläisiä.

Hallitus kuuli päätöksessään sekä valmennusjohdon että urheilijavaliokunnan ja maajoukkueurheilijoiden näkemyksiä asiasta ja huomioi myös Suomen Olympiakomitean kannan.

Päätös on voimassa toistaiseksi, mutta SAL:n hallitus seuraa tilannetta. Urheilijalla kuitenkin on oikeus kieltäytyä kilpailemasta menettämättä liiton tukea sellaisissa kilpailuissa, joissa kilpailee neutraaleja venäläisiä tai valkovenäläisiä.

SAL lähettää virallisen pyynnön kansainvälisiin liittoihin, jotka sallivat venäläisten ja valkovenäläisten kilpailemisen, selvittääkseen, miten ne varmistavat KOK:n vaatimusten täyttämisen siinä, millä edellytyksillä venäläiset ja valkovenäläiset voivat kilpailla neutraaleina urheilijoina.

Lisäksi SAL jatkaa vaikuttamistyötä, jotta venäläisiä ja valkovenäläisiä ei hyväksyttäisi mukaan kansainväliseen kilpailutoimintaan missään roolissa missään lajissa.