Kairon maailmancup: Juho Mäkelä 14:ntenä trapin avauspäivän jälkeen
26.1.2024 klo 17:59
Lassi Palo

Jukka Laakso (vas.), Juho Mäkelä ja Eemil Pirttisalo edustavat Suomea Kairon maailmancupin miesten trapissa. (Kuva: Pekka Maunula)

Juho Mäkelä on miesten trapissa avauspäivän jälkeen 14. sijalla, kun vuoden ensimmäinen maailmancup alkoi perjantaina Kairossa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäinen maailmancup alkoi perjantaina Egyptin Kairossa. Siellä kilpaillaan kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeissa. Cupiin on ilmoittautunut 625 ampumaurheilijaa, jotka edustavat 66 maata.

Suomesta kilpailuun osallistuu yhdeksän haulikkoampujaa – viisi trapiin ja neljä skeetiin.

Miesten ja naisten trapin peruskilpailun ensimmäinen päivä (75/125 kiekkoa) ammuttiin perjantaina. Viimeiset 50 kiekkoa ja finaalit ovat vuorossa lauantaina.

Miesten kilpailun kärjessä on tuloksen 74 tehnyt Turkin Tolga N Tuncer. Juho Mäkelä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) teki tuloksen 71 (25+23+23) ja jatkaa kilpailua 14. sijalta. Hänen kanssaan samassa tuloksessa on viisi miestä.

Jukka Laakson (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) tulos oli 68 (21+23+24), ja hän on sijalla 37. Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys) teki tuloksen 64 (20+19+25) ja on 74. sijalla.

Naisten trapissa Suomea edustaa OSU:n kaksikko Noora Antikainen ja Satu Mäkelä-Nummela. Antikainen rikkoi 63 kiekkoa (19+21+23) ja on kilpailussa 23. sijalla. Mäkelä-Nummela on 37:s tuloksellaan 58 (19+20+19). Kilpailun kärjessä on 71 kiekkoa rikkonut Turkin Rumeysa Kaya.

Miesten ja naisten skeet alkaa maanantaina.

Vuoden toinen maailmancup järjestetään Marokon Rabatissa heti perään eli 4.–13. helmikuuta. Rabatissa kilpaillaan vain haulikkolajeissa.

ISSF:n maailmancup (kivääri, pistooli, haulikko)
24.–31.1. Kairo, Egypti

Suomalaislajien tilanteita pe 26.1.

Miesten trap, 1/2 kilpailupäivä (75/125 kiekkoa): 1) Tolga N Tuncer Turkki 74, 2) Valeri Diego Italia 73, 3) Logan Lucas Yhdysvallat 73, 4) Valerio Grazini Italia 73, 5) Pavel Vanek Tshekki 73, 6) Josip Glasnovic Kroatia 73, … 14) Juho Mäkelä 71, … 37) Jukka Laakso 68, … 74) Eemil Pirttisalo 64. 104 osanottajaa.

Naisten trap, 1/2 kilpailupäivä (75/125 kiekkoa): 1) Rumeysa Kaya Turkki 71, 2) Erica Sessa Italia 70, 3) Alessandra Perilli San Marino 69, … 23) Noora Antikainen 63, … 37) Satu Mäkelä-Nummela 58. 46 osanottajaa.

Kairon maailmancupin kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.