SAL:n valtionapu pieneni viime vuodesta
13.2.2024 klo 09:03

Ministeri Sandra Bergqvist on myöntänyt yli 40 miljoonaa euroa yleisavustuksia valtakunnallisille ja alueellisille liikuntaa edistäville järjestöille. Ampumaurheiluliiton saama valtionapu pieneni viime vuodesta.

Liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist (r) on myöntänyt yleisavustukset valtakunnallisille ja alueellisille liikuntaa edistäville järjestöille. Avustuksia sai 115 järjestöä yhteissumman ollessa 40 581 960 euroa.

Hallitusohjelman mukaisista valtionavustusleikkauksista kohdistui liikuntajärjestöjen avustuksiin kolmen prosentin suuruiset säästöt, yhteensä 1,27 miljoonaa euroa. Ampumaurheiluliiton avustus tälle vuodelle on 664 101 euroa. Viime vuonna avustus oli 683 500 euroa eli laskua on siitä 19 399 euroa (2,8 %).

– SAL:n saama avustus on 67 899 euroa vähemmän kuin budjetoitiin. Seuraavaksi täytyy yhdessä hallituksen kanssa pohtia, miten saadaan budjetti tasapainoon. Positiivisena pilkahduksena päätöksessä voi nähdä sen, että avustuksemme laski vähemmän kuin yleisen leikkuriprosentin verran. Tästä on todennäköisesti kiittäminen hyvää rehellisen kilpailun ohjelmaamme ja sen mukaisia toimenpiteitämme, sillä lajiliittojen dopingin ja kilpailumanipulaation ehkäisyyn tähtäävien ohjelmien arviointi on vaikuttanut nyt tehtyihin valtionavustuspäätöksiin. Tuleville vuosille leikkuri valtion budjetissa tulee olemaan vielä suurempi, joten siihen on nyt tärkeä varautua, sanoo Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Laurila.

OKM:n tiedotteen mukaan järjestöt on ryhmitelty valtakunnallisiin liikunnan palvelujärjestöihin, lajiliittoihin, muihin valtakunnallisiin liikuntaa edistäviin järjestöihin sekä liikunnan aluejärjestöihin.

Liikunnan palvelujärjestöistä Suomen Olympiakomitealle myönnettiin 6,4 miljoonaa euroa ja Suomen Paralympiakomitealle 2,0 miljoonaa euroa.

Avustusta saaneita lajiliittoja oli 73. Niitä avustettiin yhteensä 22,9 miljoonalla eurolla. Suomen Palloliitolle jaettiin suurin avustus, yli kaksi miljoonaa euroa. Yli miljoonan euron avustukset saivat Suomen Hiihtoliitto & Ski Sport, Jääkiekkoliitto, Salibandyliitto, Urheiluliitto ja Voimisteluliitto.

Muiden liikuntaa edistävien järjestöjen osuus avustuksista oli 5,5 miljoonaa euroa. Avustusta sai 25 järjestöä. Kolme suurinta avustusten saajaa olivat Suomen Työväen Urheiluliitto TUL, Finlands Svenska Idrott ja Suomen Latu.

Viisitoista liikunnan aluejärjestöä sai yleisavustuksina yhteensä 3,9 miljoonaa euroa.

Lähde: OKM:n tiedote 12.2.