ISSF:n valmennusakatemia suomalaisjohtoon
13.3.2024 klo 13:40
Lassi Palo

Akatemiasopimus on nyt allekirjoitettu, myhäilevät Alessandro Nicotra di San Giacomo (vas.) ja Vesa Nissinen. (Kuva: ISSF)

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton avoin valmennusakatemia aloittaa toimintaansa kevään aikana rakentamalla kansainväliset valmentajatiimit ja pilotoimalla D-tason valmentajakoulutukset verkossa.

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) on päättänyt uudistaa valmennusakatemiatoimintansa. Valmennusakatemiaa (International Shooting Sport Academy, ISSA) on valmisteltu jo vuoden ajan. Valmennusakatemian ensimmäinen palvelukokonaisuus on valmentajavalmennus, jonka kaksi alinta kurssia (D- ja C-kurssit) viedään verkkoon. Toiminta käynnistyy toden teolla kevään ja alkukesän aikana.

Pilottikursseja D-tasolla järjestetään toukokuusta alkaen valituilla osallistujilla, ja syyskuun alusta kurssi avataan kansainväliselle osallistujajoukolle. C-kursseja aletaan tarjota ensi vuoden alussa.

Yksityiskohdat julkaistiin viime viikolla ISSF:n pääsihteerin Alessandro Nicotra di San Giacomon ja akatemiaa johtavan Vesa Nissisen Münchenissä allekirjoittaman sopimuksen jälkeen. ISSF ei rahoita toimintaa, vaan akatemia toimii tulorahoituksellaan eli käytännössä kurssimaksuilla.

– Haluamme madaltaa osallistumiskynnystä ja kustannuksia sekä siten tavoittaa huomattavasti enemmän ihmisiä ja kansallisuuksia kuin aiemmin. Tarjoamme kaikille laadukkaan oppimisalustan, jossa on 40 kielivaihtoehtoa ja sisäänrakennettu tekoäly tukemassa oppimista, Nissinen kertoo. Hän on Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja.

Akatemian kotisivut avautuvat huhtikuun 1. päivänä. Tämä on päätiedotuskanava. Akatemia tarjoaa kivääri-, pistooli- ja haulikkokursseja valmentajille syyskuun alusta lähtien. Ilmoittautuminen alkaa 3. kesäkuuta.

– Akatemian aiemmassa rakenteessa oli haasteita muun muassa siksi, että osallistuneiden maiden lukumäärä oli pieni, vain noin kymmenen prosenttia ISSF:n jäsenmaista. Syitä olivat varmaan aika ja raha.

– Siirtämällä perustiedon oppimisen verkkoon teemme ampumaurheilulle ison palveluksen. Olemme käyttäneet verkkotoiminnan suunnitteluun ja rakenteen luomiseen aikaa tasan vuoden. Keskustelut ISSF:n uuden puheenjohtajan Luciano Rossin kanssa alkoivat viime vuoden helmikuussa, ja nyt olemme tässä vaiheessa.

Nissinen painottaa sitä, että koulutusjärjestelmä on jatkossa kaikille avoin ja siten kaikkien valmentajien, urheilijoiden ja jäsenmaiden saatavilla. Ensimmäisen vuoden tavoitteena on kouluttaa ”satoja” ihmisiä. Tarjottavat kurssit kestävät kaksitoista viikkoa ja vaativat osallistujilta noin 60 tunnin työmäärää. Kurssi tulee maksamaan joitakin satoja euroja.

– Akatemia on itsenäinen ja ISSF:lle taloudellisesti riskitön. Tarkoitus on, että sen toiminta pyörii omarahoitteisesti. Meillä on kouluttajina ampumaurheilun huippuammattilaisia organisoituna lajikohtaisiin tiimeihin, ja kaikille pitää maksaa korvaus tehdystä työstä.

– Akatemia vastaa myös voimassa olevien lisenssien uusimisesta. Ohjeet ja kirje kaikille jäsenmaille tästä prosessista ovat parhaillaan työn alla.

Akatemian sähköpostiosoite: info@issf-academy.com