Mikkelin Ampujat voitti Vehasen maljan
6.4.2024 klo 18:51

Komea tuuletus Mikkelin Ampujien voiton kunniaksi. (Kuvat: Lassi Palo)

Mikkelin Ampujat on voittanut viime vuoden ansioistaan Ampumaurheiluliiton nuorisopalkinnon Vehasen maljan.

Ampumaurheiluliitto vietti 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2019. Tuolloin perustetulle uudelle palkinnolle on antanut nimensä liiton kunniapuheenjohtaja Alpo Vehanen, joka toimi yhtenä juhlavuoden lahjoittajista liiton nuorisotyöhön.

Palkinnon tavoitteena on motivoida seuroja panostamaan nuorisotoimintaan ja kehittämään sitä aktiivisesti.

Kiertävän pokaalin lisäksi seura saa 1000 euron stipendin nuorisotyöhön.

Palkinto myönnetään suurimman pistemäärän saavuttaneelle seuralle, kun tarkastellaan seuran koulutettujen valmentajien ja ohjaajien määrää, nuorten osallistumista kilpailuihin, alle 20-vuotiaiden jäsenten määrää ja sen kehitystä, järjestettyjen ampumaurheilukoulujen tai muiden vastaavien alkeiskurssien määrää ja tähtiseurastatusta.

MA:n nuorisovastaava Paavo Paukku.

Vuoden 2023 voittaja eli Mikkelin Ampujat (MA) julkistettiin lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa järjestettyjen ilma-aseiden Kultahippufinaalien yhteydessä. Palkinnon luovutti Ampumaurheiluliiton nuoriso- ja koulutuspäällikkö Kustaa Ylitalo, ja sen otti vastaan MA:n nuorisovastaava Paavo Paukku.

– Hieno huomionosoitus! Kyllä se vähän oli yllätys, vaikka olemme tehneet monta vuotta töitä, Paukku sanoi.

MA:n voittopisteet olivat 126. Vuoden 2022 voittaja Asikkalan Ampumaseura sijoittui nyt toiseksi (113).

MA on perustettu vuonna 1886. Seurassa on noin 600 jäsentä, joista nelisenkymmentä on kultahippuikäisiä. Kisakalliossa on kilpailemassa seitsemäntoista lasta ja nuorta. Ruutiaseiden Kultahippufinaalit järjestetään Mikkelissä elokuussa.

Vehasen malja jaettiin ensimmäisen kerran vuoden 2020 ansioista. Voittaja oli Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura (IMAS). Vuoden 2021 palkinnon sai Tornionseudun Ampujat (TorSa). Asikkalan Ampumaseura (AsAs) sai palkinnon vuoden 2022 ansioistaan.

Vehasen maljan pistelaskentaan otetaan mukaan seurat, jotka ovat päivittäneet seuratietonsa liiton nettisivujen seuroille-osioon ja jäsenensä Suomisportiin laskennan kohteena olevan vuoden loppuun 31.12. mennessä. Pistelaskennan tarkastelujaksona on kalenterivuosi.

Palkintoa ei voida myöntää samalle seuralle peräkkäisinä vuosina. Mikäli pisteiden mukaan sama seura olisi toisena vuonna peräkkäin saavuttamassa palkinnon, myönnetään se seuraavana pistetaulukossa olevalle seuralle. Jos kaksi tai useampi seura saavuttaa tasapisteet, palkinnon saa juniorien jäsenmäärältään pienempi seura.

Vehasen malja 2023, Top 10: 1) Mikkelin Ampujat 126, 2) Asikkalan Ampumaseura 113, 3) Kaustisen Pohjan-Veikot 103, 4) Rauman Seudun Urheiluampujat 102, 5) Tornionseudun Ampujat 98, 6) Salon Seudun Ampujat 93, 7) Härmän Seudun Ampujat 86, 8) Raseborgs Skyttar 79, 9) Etelä-Saimaan Ampujat 75, 10) Sibbo Skyttegille 75.