Viimeiset olympiakarsintakilpailut Rio de Janeirossa ja Dohassa
8.4.2024 klo 09:24
Lassi Palo

Kolme suomalaista kivääriampujaa kilpailee viimeisessä olympiakarsintakilpailussa, joka alkaa ensi viikonloppuna Rio de Janeirossa. Haulikkoampujat kilpailevat Dohassa huhtikuun lopussa.

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) järjestää Brasilian Rio de Janeirossa kivääri- ja pistoolilajien viimeisen olympiakarsintakilpailun. Kilpailuun osallistuu kolme suomalaista kivääriampujaa. He ovat Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura), Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) ja Henna Viljanen (Kyrkslätt Skytteförening).

Rio de Janeirossa on jaossa kaksi maapaikkaa kussakin olympialajissa heinä-elokuussa Pariisissa järjestettäviin olympialaisiin. Leppä saavutti paikan jo viime vuonna Bakun MM-kilpailuissa ja nimettiin Suomen olympiajoukkueeseen joulukuussa.

Suomalaiset harjoittelevat vuoden 2016 olympialaisten isäntäkaupungissa tämän viikon ajan. He kilpailevat 10m ilmakiväärissä ja 50m pienoiskiväärin asentokilpailussa (3×20 ls). Leppä ja Palo edustavat Suomea ilmakiväärin parikilpailussa, joka on kisojen ensimmäinen suomalaislaji. Se ammutaan sunnuntaina.

Haulikkolajien (skeet ja trap) viimeinen olympiakarsintakilpailu järjestetään Qatarin Dohassa 19.–29. huhtikuuta. Suomesta kilpailuun osallistuu yhdeksän ampumaurheilijaa.

Skeetissä kilpailevat Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet), Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura) ja Timi Vallioniemi (Ala-Hämeen Ampujat). Pariisiin olympialaisiin on jo valittu Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat).

Trapissa ovat mukana Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustavat Noora Antikainen, Satu Mäkelä-Nummela, Jukka Laakso ja Juho Mäkelä sekä Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys) ja Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille).

Dohassa on Rio de Janeiron tavoin jaossa kaksi maapaikkaa kussakin olympialajissa.

Pariisin maapaikkoja voi vielä saavuttaa touko-kesäkuussa järjestettävissä haulikkolajien EM-kilpailuissa (Lonato, Italia) ja ruutilajien EM-kilpailuissa (Osijek, Kroatia). Lonatossa on jaossa yksi maapaikka per olympialaji, Osijekissa kaksi.

Rio de Janeiron kilpailusta lisää ISSF:n verkkosivuilla.