Yläkoululeirivalmentajat nimetty
9.4.2024 klo 17:59
Kustaa Ylitalo

Ampumaurheilun yläkoululeirityksiin kaudelle 2024-2025 haettiin valmentajaa avoimella haulla. Ilahduttavan runsaasta ja pätevästä hakijajoukosta yläkoululeirityksen vastuuvalmentajaksi nimettiin Janne Terkola Salon Seudun Ampujista. Jannen avuksi yläkoululeirin valmennustiimiin nimettiin Mari Backman-Hyrkäs Simpeleen Hahlosta.

Suomen Ampumaurheiluliiton yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelmaa. Ampumaurheilun yläkoululeirit järjestetään Suomen Ampumaurheiluliiton, Kisakallion Urheiluopiston ja Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemian (URHEA) yhteistyönä. Kisakallion leireillä urheilijoilla on mahdollisuus ampua ilma-aseradalla pistoolilla, kiväärillä sekä liikkuvaa maalia. Yläkoululeiritykset ovat tärkeä osa urheilijan polkua ampumaurheilussa ja leiritykset kulkevat käsi kädessä tehoryhmätoiminnan kanssa.

Ampumaurheilijoiden valtakunnallista yläkoululeiritoimintaa on aiempina vuosina ansiokkaasti luotsannut valmentaja Marko Leppä. Marko vastasi valmennuksesta viisi lukuvuotta Tanhuvaaran Urheiluopistolla ja sitten kolme lukuvuotta Kisakallion Urheiluopistolla.

Yläkoululeirien vastuuvalmentajaksi nyt syksystä 2024 alkaen nimetty Janne Terkola opiskelee tällä hetkellä Vierumäellä ammattivalmentajatutkinnolla ja toimii SAL:n Talent-ryhmän vastuuvalmentajana. Salon Seudun Ampujien toiminnassa Janne on ollut mukana yli 20 vuotta ja toiminut mm. seuran hallituksessa ja pistoolijaoston, nuorisojaoston ja nykyään kiväärijaoston puheenjohtajana. Lisäksi Janne toimii Lounais-Suomen Aluejaoston jäsenenä ja nuorisopäällikkönä. Jannella on vahva kokemus ja osaaminen niin kivääri- kuin pistooliammunnankin valmentamisesta sekä nuorten parissa toimimisesta. Tällä hetkellä Jannella on omien tyttärien lisäksi seitsemän henkilökohtaista valmennettavaa.

Simpeleen Hahloa edustava Mari Backman-Hyrkäs jakaa yläkoululeirien valmennusvastuuta Jannen kanssa ja on mukana leirien suunnittelussa sekä paikan päällä Kisakalliossa osalla leireistä. Mari on suorittanut tarkkuuslajien tason 3 valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen sekä viime vuonna Kisakallion järjestämän Valmenna urheilijaksi -täydennyskoulutuksen. Mari toimii Itä-Suomen alueen kiväärin tehoryhmän vastuuvalmentajana, kiväärijaoston puheenjohtajana, Kaakkois-Suomen Aluejaoston nuorisopäällikkönä ja Simpeleen Hahlon puheenjohtajana. Mari on tullut monille ammunnan harrastajille tutuksi lukuisien kisojen ja leirien vastuullisena järjestäjänä. Vuosien varrella Mari on toiminut henkilökohtaisena valmentajana useille kivääriampujille, joista osa on edennyt aina maajoukkueeseen ja arvokisojen finaaleihin asti.

Yläkoululeiritykseen nimetyt valmentajat toimivat tiiviissä yhteistyössä SAL:n nuoriso- ja koulutuspäällikön sekä valmennuksen johtajan kanssa. Valmennustiimiä täydennetään kauden aikana tarpeen mukaan vierailevilla valmentajilla ja urheilijavierailla. Myös Kisakallion ja URHEA:n asiantuntijat, valmentajat ja kouluttajat ovat mukana leirillä ja vastaavat urheilullisen elämäntavan luennoista ja urheilulliseen elämäntapaan ohjaamisen osioista sekä osasta oheisharjoituksia.

Urheilijoiden haku yläkoululeiritykseen kaudelle 2024-2025 on nyt avattu Kisakallion nettisivuilla. Haku päättyy 5.5.2024.

Lisätietoja:
Kustaa Ylitalo