Olympiakarsinta: Mopsi Veromaa nyt 19. sijalla naisten trapissa
22.4.2024 klo 16:35

Suomen trap-naiset kuvattuna lauantain harjoituksissa. (Kuva: Pekka Maunula)

Mopsi Veromaa on naisten trapissa 19. sijalla, kun trapin olympiakarsintakilpailu jatkui maanantaina Dohassa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien olympiakarsintakilpailu jatkui maanantaina Qatarin Dohassa. Miesten ja naisten trapin ensimmäinen kilpailupäivä ammuttiin sunnuntaina, ja tänään ammuttiin toiset 50 kiekkoa (100/125). Viimeinen kierros (25 kiekkoa) ja finaalit ovat vuorossa tiistaina.

Suomea trapissa edustavat Orimattilan Seudun Urheiluampujien Noora Antikainen, Satu Mäkelä-Nummela, Jukka Laakso ja Juho Mäkelä sekä Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys) ja Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille).

Italialla on kaksoisjohto miesten kilpailussa, sillä Mauro de Filippis ja Massimo Fabbrizi ovat rikkoneet 99 kiekkoa. Viisi miestä on tuloksessa 98. Yksi heistä on italialainen Giovanni Pellielo. De Filippis ja Pellielo ovat jo saavuttaneet maapaikan Pariisiin.

Neljä muuta tuloksen 98 ampunutta ovat Ranskan Clement Bourgue, Turkin Oguzhan Tuzun, Albanian Arian Kumi ja Yhdysvaltain William Hinton. Hintonilla paikka jo on, Bourguella, Kumilla ja Tuzunilla ei.

Dohassa on jaossa kaksi maapaikkaa Pariisiin kussakin olympialajissa. Suomella ei ole vielä trapissa maapaikkaa. Pariisin maapaikkoja voi vielä saavuttaa touko-kesäkuussa Italian Lonatossa järjestettävissä haulikkolajien EM-kilpailuissa. Siellä on jaossa yksi maapaikka per olympialaji.

Laakson tulos kahden päivän jälkeen on 93 (23+23+23+24). Pirttisalon tulos on sama (25+22+24+22). He ovat sijoilla 59 ja 69. Mäkelä on 79. sijalla tuloksellaan 92 (24+22+23+23).

Kazakstanin Mariya Dmitriyenko oli naisten kisan kärjessä ensimmäisen päivän jälkeen rikottuaan kaikki 50 kiekkoa. Hän pitää kärkipaikkaa myös kahden kisapäivän jälkeen (97). Samassa tuloksessa ovat Slovakian Zuzana Rehak Stefecekova ja Australian Penny Smith.

Dmitriyenkolla ei ole vielä paikkaa Pariisiin. Stefecekovalla paikka jo on. Australialla on kaksi paikkaa saavutettuna Catherine Skinnerin ja Laetisha Scanlanin toimesta.

Veromaa on 19. sijalla, kun hänen tuloksensa on 92 (23+24+22+23). Viidentenä ja kuudentena olevien tulos on kolme kiekkoa parempi eli 95. Finaaliin pääsee peruskilpailun kuusi parasta.

Mäkelä-Nummela jatkaa kilpailua 40. sijalta. Hänen tuloksensa on 89 (21+23+24+21). Antikaisen tulos 83 (22+21+20+20) oikeuttaa 61. sijaan.

ISSF:n olympiakarsintakilpailu (skeet ja trap)
19.–28.4. Doha, Qatar

Tilanteita ma 22.4.

Miesten trap, 2/3 kilpailupäivä (100/125 kiekkoa): 1) Mauro de Filippis Italia 99, 2) Massimo Fabbrizi Italia 99, 3) Clement Bourgue Ranska 98, 4) Oguzhan Tuzun Turkki 98, 5) Giovanni Pellielo Italia 98, 6) Arian Kumi Albania 98, 7) William Hinton Yhdysvallat 98, … 59) Jukka Laakso 93, … 69) Eemil Pirttisalo 93, … 79) Juho Mäkelä 92. 140 osanottajaa.

Naisten trap, 2/3 kilpailupäivä (100/125 kiekkoa): 1) Mariya Dmitriyenko Kazakstan 97, 2) Zuzana Rehak Stefecekova Slovakia 97, 3) Penny Smith Australia 97, 4) Maria Coelho de Barros Portugali 96, … 19) Mopsi Veromaa 92, … 40) Satu Mäkelä-Nummela 89, … 61) Noora Antikainen 83. 79 osanottajaa.

Kilpailun kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.