Suomen EM-joukkueet Lonatoon ja Osijekiin nimetty
30.4.2024 klo 07:33
Lassi Palo

Turun SM-kilpailuissa kuvattu Pauliina Frilander tekee paluun kansainvälisiin arvokisoihin vuosien tauon jälkeen. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliitto on nimennyt Suomen EM-joukkueet Lonatoon ja Osijekiin. Kisoihin lähtee kaikkiaan 32 ampumaurheilijaa.

Haulikkolajien EM-kilpailut järjestetään Italian Lonatossa 15.–27. toukokuuta. Ruutiaseiden EM-kilpailut ovat Kroatian Osijekissa 20.5.–8.6. Ampumaurheiluliitto on nimennyt joukkueet molempiin kisoihin, joissa kilpailevat miehet ja naiset sekä pojat ja tytöt.

Lonatossa kilpaillaan skeetissä ja trapissa, Osijekissa 25/50/300m kivääri- ja pistoolilajeissa.

Lonatoon lähtee seitsemäntoista suomalaisurheilijaa – seitsemän skeetiin ja kymmenen trapiin. Osijekissa kilpailee kaikkiaan viisitoista suomalaista, joista neljätoista kiväärilajeissa ja yksi pistoolilajeissa.

Mielenkiintoinen nimi Suomen kiväärijoukkueessa on 35-vuotias Pauliina Frilander (Simpeleen Hahlo), joka palaa vuosien tauon jälkeen kansainvälisiin arvokisoihin. Hän edusti Suomea edellisen kerran EM-kisoissa Italian Bresciassa vuonna 2011. Frilander voitti opiskelijoiden MM-kultaa 2010 samassa lajissa, jossa hän edustaa Suomea EM-Osijessakin eli 50m pienoiskiväärin makuun kilpailussa.

Hahloa edustava kivääriampuja Sonja Nenonen on arvokisojen ensikertalainen.

Pariisin olympialaisten maapaikkoja voi vielä saavuttaa sekä Lonatossa että Osijekissa. Lonatossa on jaossa yksi maapaikka per olympialaji, Osijekissa kaksi.

Suomen olympiajoukkueeseen Pariisiin on jo nimetty skeet-ampuja Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat) ja kivääriampuja Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura).

Suomen EM-joukkueet

Haulikkolajien EM-kilpailut
15.–27.5. Lonato, Italia

Skeet (7)