Sinettiseurat kokoontuivat Helsingissä
10.10.2016 klo 12:00

Vuoden keskeisin lasten ja nuorten urheiluseurojen kohtaaminen eli Sinettiseuraseminaari kokosi yhteen lähes 300 seuratoimijaa Helsinkiin viikonvaihteessa. Paikalla olivat myös yhdeksän ampumaurheilun sinettiseuran edustajat.

Sinettiseuraseminaari pidettiin Helsingissä viime viikonvaihteessa. Seminaarissa vaihdettiin ajatuksia seuratoiminnan malleista ja hyvistä käytännöistä sekä palkittiin parhaita.

Myös lajikohtaisia keskusteluja käytiin. Paikalla oli yhdeksän Ampumaurheiluliiton sinettiseuraa kymmenestä. Edustettuina olivat Hämeenlinnan Ampumaseura, Pieksämäen Seudun Ampujat, Tornion Seudun Ampujat, Orimattilan Seudun Urheiluampujat, Haapajärven Ampumaseura, Härmän Seudun Ampujat, Kyrkslätt Skytteförening, Siilinjärven Luotiampujat ja Sodankylän Ampujat. Kaikkiaan paikalla oli seitsemäntoista henkilöä SAL:n sinettiseuroista ja nuorisovaliokunnasta.

Pääpuhujista oli valmennusfilosofiaansa jakamassa jääkiekkovalmentaja Erkka Westerlund, joka haastoi kuulijat pohtimaan ihmisten kohtaamisen merkitystä ja valmennuksen perusarvoja. Suomalaisessa urheilussa tapahtuu päivittäin kolme miljoonaa kohtaamista. Kohtaamisten keskiössä pitäisi olla lapsen ja nuoren henkisen kasvun tukeminen, ei pelin taktiset ja tekniset sisällöt. Westerlund korosti urheilutoiminnan todellisia arvoja: iloa, innostusta ja intohimoa.

Laadukkaan seuratoiminnan hyvistä käytännöistä oli kertomassa Jyväskylän Kenttäurheilijoiden Jarkko Finni. Hän nosti erityisesti esille seurojen, koulun ja kodin yhteistyön tärkeyden ja seuran yhteisöllisyyden merkityksen.

Valon ja Olympiakomitean yhdistymisestä kertoessaan pääsihteeri Teemu Japisson korosti vuoden alussa aloittavan uuden Olympiakomitean jatkavan laadukasta ja vastuullista lasten urheilun kehittämistyötä yhdessä seurojen ja lajiliittojen kanssa.

− Sinettiseurat ovat suunnannäyttäjiä lasten urheilussa. Teette todella arvokasta työtä, Japisson kiitti.