23.5.2009 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquist avasi Ampumaurheiluviikon Heinolassa lauantaina 23. toukokuuta. Ampumaurheiluviikon avaustilaisuus oli siluetin Pohjoismaiden mestaruuskilpailun yhteydessä.

Lisätietoja Ampumaurheiluviikon tapahtumista löydät täältä.

Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquistin puhe Ampumaurheiluviikon avaustilaisuudessa Heinolassa 23.5.2009

Hyvät ampujat ja ampumaurheilun ystävät!

Suomen Ampumaurheiluliitto viettää tänä vuonna 90-vuotisjuhliaan. Ampumaurheiluliitto on perustettu 1919. Ampumista on harrastettu ja ampumakilpailuja on pidetty jo ennen Ampumaurheiluliiton perustamista. Kesäkuussa järjestetään haulikkoammunnan Suomen mestaruuskilpailujen 100-vuotisjuhlakilpailut Sipoossa. Vanhin ampumaseuramme, Suomen Metsästysyhdistys SMY on toiminut jo vuonna 1865. Kesäkuussa 130 vuotta täyttävä Pohjois-Hämeen Ampujat PHA on perustettu 1879. PHA perustettiin sudenmetsästykseen alkuperäisenä nimenään Tampereen Metsästys- ja Ampumaseura. On monia muitakin samanikäisiä seuroja.

1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa ampumakilpailut naamioitiin metsästysseurojen toimintaan. Asialla oli tietty päämäärä, joka sitten kulminoitui vuosien 1917 ja 1918 tapahtumiin.

Ampumatoiminta oli vilkasta ja Suomi menestyi hyvin niin maailmanmestaruuskilpailuissa kuin olympia-areenoilla ottaen huomioon suomalaisten määrän. Meillä oli hyvä, jopa maailmankuulu ase- ja patruunateollisuus, joka tietysti edesauttoi hyvään menestykseen. Sotavuodet katkaisivat hyvän menestysputken, mutta heti seuraavissa MM-kilpailuissa 1947 ja 1949 sekä Lontoon olympialaisissa 1948 suomalaisilla oli jälleen juhlan hetket. Suomi voitti kaksi kertaa kuuluisan ja kilvoitellun Argentiina-pokaalin, joka oli kiertänyt jo vuodesta 1904.

Jäsenmäärämme kasvoivat voimakkaasti ja ampumaurheilulla oli 1950-, 1960- ja 1970-luvuilla menestystä kiristyvillä kansainvälisillä kilpailukentillä. Näinä vuosikymmeninä alkoi itäeurooppalaisten ja kaukoidän ampujien esiinmarssi. Parin vuosikymmenen hieman huonomman menestyksen jälkeen voidaan todeta, että ampujat ovat ainoat kesäolympialaisten urheilijat, jotka ovat tuoneet mitalin Suomelle kaikista kolmesta 2000-luvun kesäolympialaisista.

Tässä loistava menneisyytemme, entä miltä näyttää tulevaisuutemme? Vuonna 1993 Ampumaurheiluliiton seurojen jäsenmäärä kipusi 40.000:een. Sen jälkeen alkoi jäsenmäärän lasku. Siihen on varmasti moniakin syitä. Vapaa-ajan harrastusmahdollisuudet lisääntyvät koko ajan, kun uusia harraste- ja kilpaurheilulajeja on syntynyt ja syntyy. Kilpailu harrastajista on kovaa. Ikäluokat pienenevät. Pienimmillään jäsenmäärämme oli vuonna 2004. Vasta viime vuosina jäsenmäärämme on lähtenyt nousuun ollen tällä hetkellä noin 34.000.

Mistä jäsenmäärämme nousu johtuu? Varmaa on, että menestys olympialaisissa on osatekijänä. Ilma-aseammunnan leviäminen on myös yksi osatekijä. Ilma-aseammunta on halpa laji ja sitä voi harrastaa niin kesällä kuin talvellakin.

Sponsor Insight Finlandin tekemän tutkimuksen mukaan ampumaurheilu kiinnostaa yli 300.000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Kiinnostus ampumaurheiluun on noussut 3 prosenttiyksikköä ja miesten keskuudessa jopa 4 prosenttiyksikköä viime vuodesta. Ampumaurheilu kiinnostaa enemmän kuin koripallo, paini ja ratamoottoripyöräily. Miesten keskuudessa ampumaurheilu kiinnostaa enemmän kuin golf ja raviurheilu.

Tällä hetkellä ilma-aseammunta on alle 15-vuotiaiden nuorten keskuudessa erittäin suosittu laji monella paikkakunnalla. Esimerkkipaikkakuntina voin mainita Kankaanpään, Kauhavan, Turun, Mikkelin ja Sodankylän sekä esimerkkialueena Ahvenanmaan. Tässä mielessä tulevaisuutemme näyttää hyvältä. Ilma-aseiden Kultahippufinaali Mikkelissä ja ilma-aseiden SM-kilpailu Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä keräsivät tänä vuonna tähän asti suurimman osanottajamääränsä. Ilma-aseammunta on levinnyt hyvin erityisesti tyttöjen keskuudessa.

Tänään olemme siluettiammunnan Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa. Tämä on laji, jossa ampujamme ovat menestyneet hienosti kansainvälisissä arvokilpailuissa vuodesta toiseen. Menestyminen MM-kilpailuissa kertoo sen, että siluettiampujamme ovat teknisesti ja ampumasuorituksellisesti ajan tasalla.

Suomen Ampumaurheiluliitto viettää viidettä kertaa Ampumaurheiluviikkoa. Monilla paikkakunnilla esitellään ampumaurheilulajeja avoimin ovin. Täällä Heinolassa juhlistamme kakkukahvilla myös Ampumaurheiluliiton 90-vuotisjuhlia.

Näillä sanoilla avaan Ampumaurheiluviikon sekä toivotan ampujat ja juhlavieraat juhlakahville.

Tervetuloa!