Ampumaurheilijat antoivat viimeiset EM-näyttönsä
18.6.2017 klo 19:18
Lassi Palo

SSG:n Timo Laitinen teki peruskilpailussa tuloksen 122. Kuva otettu viime torstaina SSG:n radalla. (Kuvat: Lassi Palo)

Suomalaiset ampumaurheilijat antoivat viikonvaihteessa viimeiset EM-näyttönsä. Ampumaurheiluliitto nimeää ensi viikolla joukkueen heinä-elokuussa järjestettäviin kisoihin.

A-HA:n Eetu Kallioinen teki saman tuloksen kuin Laitinen eli 122. Kuva toukokuun Polar GP:stä.

Näyttöjä annettiin niin haulikkolajeissa, 300m kiväärissä kuin iso- ja vakiopistoolissakin.

Skeet-ampujat kilpailivat Sako-Franchi GP -kilpailussa Lopella. Kilpailu käytiin läpi vaihtelevassa, mutta pääasiassa poutaisessa säässä. Osanottajia oli ennätysmäärä ja tulostaso muodostui korkeaksi. Niin miesten kuin naistenkin sarjoissa syntyivät uudet joukkueiden Suomen ennätykset.

Miesten sarjassa Sibbo Skyttegillen Timo Laitinen ja M20-sarjassa Ala-Hämeen Ampujien Eetu Kallioinen rikkoivat kumpikin 122 kiekkoa. Näin valmentaja ja valmennettava tekivät saman tuloksen. M20-sarjan finaalissa Kallioinen sivusi SE-tulosta (55).

Miesten peruskilpailussa seitsemän miestä rikkoi 120 kiekon rajan: Laitinen 122, Timi Vallioniemi (A-HA) 121, Oskari Kössi (SSG) 121, Jesse Louhelainen (LAS) 120, Tommi Takanen (LAS) 120, Tero Kallioinen (A-HA) 120 ja Lauri Leskinen (SSG) 120. Finaalissa voiton vei Takanen ennen Laitista pistein 55-54. Kössi oli kolmas ja Vallioniemi neljäs.

Naisten sarjassa Oulun Seudun Haulikkoampujien Marjut Heinonen ja SSG:n Heidi Hämäläinen kävivät myös tiukan kamppailun voitosta. Finaalissa Heinonen voitti Hämäläisen lopulta uusinnan jälkeen 6-5. Heinosen peruskilpailun tulos oli 71 ja Hämäläisen 65.

Trap-ampujat kilpailivat Orimattilassa järjestetyssä Pohjola-kiekossa. Miesten peruskilpailun parhaan tuloksen 115 teki Lahden Ampumaseuran olympiakävijä Vesa Törnroos. Sibbo Skyttegillen Roni Vitalin tulos oli 114 ja Ruotsalon Metsästysyhdistyksen Eemil Pirttisalon 113. Finaalissa voiton vei Pirttisalo ennen Törnroosia (40-34). Vitali oli lopulta kuudes.

Naisten trapin ykkönen oli OSU:n Noora Antikainen, joka voitti finaalin uusinnassa seuratoverinsa Satu Mäkelä-Nummelan 10-9. Peruskilpailussa Mäkelä-Nummelan tulos oli 70, Antikaisen 64. Kolmanneksi sijoittui Sibbo Skyttegillen Mopsi Veromaa ja neljänneksi OSU:n syntymäpäiväsankari Marika Salmi. Heidän peruskilpailunsa tulokset olivat 55 ja 66. Mäkelä-Nummelan tytär Sara sijoittui viidenneksi. Hän rikkoi peruskilpailussa 65 kiekkoa.

M20-sarjan paras oli OSU:n Matias Koivu, ja toiseksi sijoittui saman seuran Vili Kopra. He rikkoivat peruskilpailussa 110 ja 113 kiekkoa.

Kaksoistrapissa annettiin näyttöjä samaten Orimattilassa järjestetyssä Nasta-Tupla -kilpailussa. Miesten ”tuplan” voitti Pieksämäen Seudun Ampujien Juuso Ikävalko, joka oli finaalissa OSU:n Sami Ritsilää parempi 67-60. Ritsilä teki peruskilpailun parhaan tuloksen 133, kun Ikävalko paukutti tuloksen 126.

Hollolan Hälvälässä järjestetystä 25/300m Lapua Eurooppa cupista on liiton sivuilla oma uutisensa. Siellä kilpailtiin 300m kiväärilajeissa sekä iso- vakiopistoolissa.

Ampumaurheiluliitto tiedottaa EM-valinnoista pikimmiten ensi viikolla. EM-kilpailut ovat 20.7.-3.8. Azerbaidzhanin Bakussa. Bakussa kilpaillaan 25/50/300m kivääri- ja pistoolilajeissa sekä haulikossa ja liikkuvan maalin lajeissa.

Tuloksia
Sako Franchi Lopputulokset-kaikki-sarjat