Ilma-aseiden EM-kilpailut 2021
24.8.2020 klo 16:05

Ilma-aseiden EM-kilpailut jouduttiin perumaan maanantaina 11. tammikuuta tehdyn päätöksen mukaan.

Ampumaurheilun kisakalenterista pyyhittiin yli maanantaina 11. tammikuuta kolme isoa kilpailua, jotka kaikki piti järjestää helmi-maaliskuussa Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa.

Ilma-aseiden SM- ja EM-kilpailut sekä para-ammunnan EM-kilpailut joudutaan perumaan koronavirusepidemian takia. Kaikki kolme kilpailua piti järjestää Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa. Asiasta päätettiin 11. tammikuuta, kun kisojen järjestelytoimikunta piti kokouksensa.

Ilma-aseiden EM-kilpailut piti järjestää Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa 26.2.-8.3. Kisojen ohjelmassa olivat 10m kivääri- ja pistoolilajit sekä liikkuvan maalin lajit miesten, naisten, poikien (M20) ja tyttöjen (N20) sarjoissa.

Kisakalliossa piti olla EM-mitalien lisäksi jaossa kuusi olympiamaapaikkaa Tokion olympialaisiin: kaksi sekä miesten että naisten ilmakiväärissä ja yksi paikka sekä miesten että naisten ilmapistoolissa. Nämä paikat jaetaan Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) voimassa olevan eli 31.5.2020 päivätyn Euroopan rankingin mukaan. Rankingin mukaan Suomeen ei tule hyviä uutisia eli lisää olympiamaapaikkoja.

Alkuperäisten suunnitelmien mukaan Kisakallion EM-kisoihin odotettiin osallistuvan vajaat 50 maata ja noin 800 urheiluampujaa. Valmentajat ja muut taustajoukot mukaan lukien kisavieraiden määrän odotettiin nousevan noin tuhanteen.

– Olisi ollut hienoa järjestää kotikisat, mutta nyt ei voi mitään, sanoi EM-kilpailujen johtaja Marko Leppä kokouksen päätyttyä.

– Elimme tähän asti siinä uskossa, että kaikki kisat järjestetään, ja pohdimme milloin on viimeinen hetki päättää, onko valo vihreä vai punainen. Tämä päivä oli se viimeinen hetki. Terveys- ja turvallisuusriskit olivat koronan takia yksinkertaisesti liian suuret, vaikka yritimme rakentaa Kisakallioon ”kuplaa”. Se ei olisi kuitenkaan ollut niin tiivis, että kisat olisi voitu pitää.

Leppä sanoi, että pelkona oli myös se, että mahdollinen viruksen leviäminen olisi rasittanut paikallista terveydenhuoltoa.

– Kisojen terveys- ja turvallisuusryhmän mukaan kisoja ei voi järjestää, ei kahta sanaa sen suhteen, Leppä sanoi.

Ilma-aseiden EM-kisat pidettiin edellisen kerran Suomessa vuonna 2012, jolloin kisapaikkana toimi Vierumäen urheiluopisto.

Kisakalliossa piti järjestää kaksi viikkoa ennen EM-kilpailuja ilma-aseiden SM-kilpailut (M, N, M20 ja N20), joissa olisi ollut sama tuomaristo kuin EM-kisoissa ja joissa piti testata laitteistoja. SM-kisojen ajankohta oli 12.-14.2. SM-kisojen jälkeen kalenteriin oli kirjattu para-ammunnan EM-kilpailut, mutta nekin jouduttiin perumaan koronavirusepidemian takia.

Ilma-aseiden EM-kilpailujen kotisivut löytyvät täältä.

EM-uutisia
Uutinen somekanavien avaamisesta täällä. (21.9.)
Uutinen vapaaehtoishausta täällä. (15.9.)

Olympiamaapaikat

Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) on hyväksynyt Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) esityksen valintamenettelystä, jonka mukaan viimeiset eurooppalaisten ampumaurheilijoiden olympiamaapaikat jaetaan Tokion olympialaisiin.

ISSF perui koronaviruspandemian takia Euroopan olympiakarsintakilpailun (Pilsen, Tshekki) ja haulikkolajien EM-kilpailut (Chateraurox, Ranska), joissa viimeiset olympiapaikat piti viime toukokuussa jakaa. KOK siirsi Tokion olympialaiset vuodella eteenpäin, ja olympialaisten uusi ajankohta kerrottiin maaliskuun viimeisenä päivänä. Ne järjestetään 23.7.-8.8.2021.

Päivitetyn valintamenettelyn mukaan kuusi olympiapaikkaa on jaossa ilma-aseiden EM-kilpailuissa, jotka järjestetään Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa 26.2.-8.3.2021. Kroatian Osijekissa pidettävissä 25/50/300m lajien sekä haulikkolajien EM-kilpailuissa on jaossa kaikkiaan kymmenen maapaikkaa Tokioon. Osijekissa kilpaillaan 23.5.-6.6.2021.

EM-Kisakalliossa on jaossa kaksi paikkaa sekä miesten että naisten ilmakiväärissä ja yksi paikka sekä miesten että naisten ilmapistoolissa. EM-Osijekissa jaetaan kivääri- ja pistoolilajeissa sekä trapissa kussakin yksi paikka ja skeetissä kaksi paikkaa (miehet ja naiset).

ISSF:n rankingsijoitusten mukaiset olympiapaikat jaetaan maailmancupien pisteiden perusteella maalis-huhtikuussa 2021.

KOK on aiemmin ilmoittanut, että jo ansaitut olympiapaikat ovat voimassa myös vuoteen 2021. Noin 57 prosenttia Tokion kesäkisoihin kelpuutettavista yhteensä 11 000 urheilijasta voi olla jo varma kisapaikastaan, mutta loput 43 prosenttia karsii vielä kisapaikastaan.

Suomen joukkueen valintajärjestelmän, valintojen ja valinta-ajankohtien osalta tämä tarkoittaa, että viime joulukuussa tehdyt urheilijavalinnat ovat edelleen voimassa. Yksi seitsemästä Tokion olympialaisiin nimetyistä suomalaisista on trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummela. Lari Pesonen on ampunut Suomelle olympiamaapaikan miesten skeetissä.

Tokion olympialaisten ampumaurheilussa kilpailee kaikkiaan 360 urheilijaa (miehiä 180 ja naisia 180).