Ilma-aseiden EM-kilpailut 2021
24.8.2020 klo 16:05
Lassi Palo

Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa järjestettävissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa on jaossa kuusi olympiamaapaikkaa Tokion olympialaisiin.

Suomen Ampumaurheiluliitto lähetti torstaina 27. elokuuta Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) jäsenmaille kutsun Lohjan Kisakalliossa järjestettäviin ilma-aseiden EM-kilpailuihin. Niille lähetettiin virallisen kutsun lisäksi aikataulu- ja ohjelmaluonnokset sekä ilmoittautumiskaavakkeet.

Toiminnanjohtaja Anne Lanteen lähettämässä saatteessa korostetaan kisajärjestäjien seuraavan tarkasti koronaviruspandemian tilannetta ja varautuvan sen mukaisesti myös kisajärjestelyihin..

Ilma-aseiden EM-kilpailujen kotisivut löytyvät täältä.

EM-uutisia
Uutinen somekanavien avaamisesta täällä. (21.9.)
Uutinen vapaaehtoishausta täällä. (15.9.)

Olympiamaapaikat

Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) on hyväksynyt Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) esityksen valintamenettelystä, jonka mukaan viimeiset eurooppalaisten ampumaurheilijoiden olympiamaapaikat jaetaan Tokion olympialaisiin.

ISSF perui koronaviruspandemian takia Euroopan olympiakarsintakilpailun (Pilsen, Tshekki) ja haulikkolajien EM-kilpailut (Chateraurox, Ranska), joissa viimeiset olympiapaikat piti viime toukokuussa jakaa. KOK siirsi Tokion olympialaiset vuodella eteenpäin, ja olympialaisten uusi ajankohta kerrottiin maaliskuun viimeisenä päivänä. Ne järjestetään 23.7.-8.8.2021.

Päivitetyn valintamenettelyn mukaan kuusi olympiapaikkaa on jaossa ilma-aseiden EM-kilpailuissa, jotka järjestetään Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa 26.2.-8.3.2021. Kroatian Osijekissa pidettävissä 25/50/300m lajien sekä haulikkolajien EM-kilpailuissa on jaossa kaikkiaan kymmenen maapaikkaa Tokioon. Osijekissa kilpaillaan 23.5.-6.6.2021.

EM-Kisakalliossa on jaossa kaksi paikkaa sekä miesten että naisten ilmakiväärissä ja yksi paikka sekä miesten että naisten ilmapistoolissa. EM-Osijekissa jaetaan kivääri- ja pistoolilajeissa sekä trapissa kussakin yksi paikka ja skeetissä kaksi paikkaa (miehet ja naiset).

ISSF:n rankingsijoitusten mukaiset olympiapaikat jaetaan maailmancupien pisteiden perusteella maalis-huhtikuussa 2021.

KOK on aiemmin ilmoittanut, että jo ansaitut olympiapaikat ovat voimassa myös vuoteen 2021. Noin 57 prosenttia Tokion kesäkisoihin kelpuutettavista yhteensä 11 000 urheilijasta voi olla jo varma kisapaikastaan, mutta loput 43 prosenttia karsii vielä kisapaikastaan.

Suomen joukkueen valintajärjestelmän, valintojen ja valinta-ajankohtien osalta tämä tarkoittaa, että viime joulukuussa tehdyt urheilijavalinnat ovat edelleen voimassa. Yksi seitsemästä Tokion olympialaisiin nimetyistä suomalaisista on trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummela. Lari Pesonen on ampunut Suomelle olympiamaapaikan miesten skeetissä.

Tokion olympialaisten ampumaurheilussa kilpailee kaikkiaan 360 urheilijaa (miehiä 180 ja naisia 180).