Swedish cup: Aleksi Lepälle ilmakiväärin SE
5.1.2023 klo 20:37

Aleksi Leppä tähtäsi Ruotsin Sävsjössä järjestettävässä kansainvälisessä ilma-asekilpailussa miesten ilmakiväärin uuden Suomen ennätyksen 630,4 pistettä.

Ruotsin Sävsjössä järjestettävässä kansainvälisessä ilma-asekilpailussa Swedish cupissa ammuttiin torstaina toinen kilpailupäivä. Suomi saavutti avauspäivänä keskiviikkona viisi mitalisijaa, tänään niitä tuli kahdeksan: Lasse Kurkela voitti poikien ilmapistoolin ja Vilja-Alina Ahokangas tyttöjen ilmapistoolin, Marjo Yli-Kiikka oli veteraanien ilmakiväärin paras, Ella Hakala tyttöjen ilmapistoolin kakkonen ja Viivi Kemppi naisten ilmakiväärin kakkonen, Aleksi Leppä oli miesten ilmakiväärin kolmas ja Marianne Palo naisten ilmakiväärissä samoin kolmas. Arvo Harmaajärvi Satakunnan Ampujista oli veteraanien ilmapistoolissa toinen.

Miesten ilmakiväärin eilen voittanut Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) oli myös tänään hyvässä vireessä. Eilen hän tähtäsi peruskilpailussa 628,1 pistettä, mutta tänään tulostaululle kirjattiin peräti 630,4 pistettä. Leppä kohensi Juho Kurjen nimissä ollutta seitsemän vuotta vanhaa SE:tä 0,2 pisteellä. Hänen sarjansa olivat 105,5+103,5+105,8+105,1+105,3+105,2.

Leppä sanoi, että peruskisa oli ”tasaisen hyvää”.

– Toisessa sarjassa tuli pieni notkahdus, mutta muuten oli tasaista ja hyvää. Silti jäi sellainen fiilis, että pystyn ampumaan vielä paremmin. Olen todella tyytyväinen Suomen ennätykseen.

Finaali oli tänään Lepälle ”vähän vaikeaa”:

– En saanut vireyttä kohdalleen yhtään, ja olin tosi väsynyt. Olen tyytyväinen, että ylsin kolmanneksi.

Sebastian Långström (Kyrkslätt Skytteförening) kohensi eilisestä peruskisasta 4,4 pistettä, kun tänään syntyi tulos 626,0. Riku Koskelakin (Pohjois-Hämeen Ampujat) paransi avauspäivästä: tulos 624,2 oli eilistä 0,6 pistettä parempi. Koskela oli finaalissa neljäs ja Långström kahdeksas.

Swedish cup on samalla yksi Ampumaurheiluliiton EM-näyttökilpailuista. Ilmakiväärin ja -pistoolin EM-kilpailut järjestetään Viron Tallinnassa 5.–13. maaliskuuta. Urheilijan on saavutettava MQS/MCS-raja vähintään kahdesti ennalta nimetyissä näyttökilpailuissa. MCS on vähimmäisraja, jonka perusteella valintaa harkitaan. MQS on valintahyväksynnän minimiraja, joka takaa valinnan, jos ylittäneitä on vähemmän kuin kolme.

Miesten 10m ilmakiväärissä MCS-raja on 626,6 ja MQS-raja 628,2 pistettä. Naisten ilmakiväärissä rajat ovat 627,3 (MCS) ja 628,5 (MQS). Miesten 10m ilmapistoolin rajat ovat 576 (MCS) ja 579 (MQS). Naisten ilmapistoolin rajat ovat 570 (MCS) ja 574 (MQS).

Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat) ja Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) ampuivat naisten ilmakiväärin peruskilpailussa hyvän tuloksen 627,1. Molemmat paransivat eilisestä, jolloin Palo tähtäsi 626,7 ja Kemppi 625,4 pistettä. Henna Viljasen (Kyrkslätt Skytteförbund) tulos oli tänään 623,7.

Kemppi hävisi eilisen finaalin kultaottelussa Norjan Mari Lövsethille pistein 14–16. Palo oli seitsemäs. Tämän päivän finaalissa Kemppi selvitti tiensä taas kultaotteluun ja Palo sijoittui kolmanneksi. Kemppi kamppaili nyt voitosta Ruotsin Isabelle Johanssonin kanssa. Maaottelu päättyi Johanssonin voittoon pistein 17–9.

N20-sarjan ilmakiväärissä Alexandra Rosenlewin (Esbo Skytteförening) tulos oli tänään 623,7. Hänen eilinen tuloksensa oli 625,3. Tuulevi Suomus (Vihdin Ampumaseura) teki myös hyvän tuloksen: 623,1 ja sijoittui yhdeksänneksi. Rosenlew oli finaalissa seitsemäs. Tyttöjen MCS-raja on 623,4 ja MQS-raja 626,8 pistettä.

Lauri Syrjä (Asikkalan Ampumaseura) ja Aleksi Kasi (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) ja tekivät tänään M20-sarjan ilmakiväärin peruskilpailussa tulokset 622,6 ja 620,0, jotka olivat eilisiä tuloksia parempia (618,0 ja 619,2). Kasi oli finaalissa neljäs ja Syrjä kuudes. Poikien EM-rajat ovat 621,1 (MCS) ja 624,1 (MQS).

Viime vuonna maajoukkuetoiminnasta pois jäänyt Joonas Kallio (Suomussalmen Urheiluampujat) teki tänään miesten ilmapistoolissa tuloksen 563, jolla hän pääsi finaaliin sijoittuen seitsemänneksi. Hän sijoittui eilen 15:nneksi tuloksellaan 556.

Lasse Kurkelan (Raseborgs Skyttar) peruskilpailun tulos M20-sarjan ilmapistoolissa oli tänään 556. Eilen hän tähtäsi 562 pistettä. Kurkela sijoittui avauspäivän finaalissa kuudenneksi, tänään hän voitti hienosti kultaottelussa Ruotsin Christian Sternbrinkin 17–11. (Poikien ilmapistoolissa MCS-raja on 570 pistettä ja MQS-raja 572 pistettä.)

N20-sarjan ilmapistoolissa Ella Hakalan (IMAS) peruskisan tulos oli 553. Vilja-Alina Ahokangas (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura) teki tuloksen 550 ja sijoittui Hakalan jälkeen kolmanneksi. Lumi Saikkosen (Raseborgs Skyttar) tulos oli tänään 544. (Tyttöjen MCS-raja on 564 ja MQS-raja 566 pistettä). Ahokangas nappasi finaalin kultaottelussa voiton Hakalasta pistein 16–14. Hakala voitti eilisen kisan. Saikkonen oli eilen finaalissa neljäs, tänään viides.

Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) oli eilisen tavoin veteraanien ilmakiväärin ykkönen 610,8 pisteellään. Avauspäivän voittotulos oli 606,9.

Swedish cup päättyy huomenna perjantaina. Suurin osa Swedish cupin urheilijoista tulee isäntämaa Ruotsin lisäksi Suomesta ja Norjasta. Kilpailijoita on myös Tanskasta, Iso-Britanniasta ja Australiasta.

Swedish Cup järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005. Sitä ei järjestetty vuosina 2020 ja 2021 koronaviruspandemian takia.

Kaikki Swedish cupin tulokset löydät kilpailun verkkosivuilta. EM-kisojen tulosrajat löydät täältä ja näyttökilpailujen tulosseurannan täältä.

// Artikkelia muokattu klo 21.30: päivitetty Suomen mitalisijat ja naisten ilmakiväärin tulokset. //