SAL -valmentajaverkoston innostava webinaari
16.3.2023 klo 09:45
Sanna Erdogan

SAL -valmentajaverkosto järjesti kaikille avoimen webinaarin lasten ja nuorten ohjaamisesta ampumaurheilussa tiistaina 14.3.2023. Webinaari keräsi yhteensä 17 osallistujaa.

Webinaarissa käytiin läpi lasten ja nuorten kehittymistä eri ikäkausina sekä eri kehitysvaiheiden vaikutusta harjoitteluun. Lasten ohjaamisen suhteen käytiin läpi mm. kasvatustavoitteita ja ryhmässä toimimisen edellytyksiä. Ohjaamisen ja ohjaajan näkökulmasta tarkasteltiin lasten syitä olla mukana urheilussa ja vastaavasti myös tekijöitä, jotka tutkimuksien mukaan voivat olla syynä drop-outiin eli harrastamisen lopettamiseen.

Nuorten osalta webinaari sisälsi keskustelua yksilöllisyydestä ja nuorten mukaan ottamisesta harjoituksien suunnitteluun. Nuoruusvaiheessa elämässä saattaa tulla paljon muutoksia ja tunteista puhuminen sekä niiden nimeäminen on tärkeää. Kun ohjaaja on nuoren tukena luotettavana aikuisena, voi ampumaharrastus tarjota nuorelle paikan, jossa saa olla juuri sellainen kuin on ja edetä omia tavoitteita ja potentiaaliaan kohti.

– Lopussa kerätty palaute osoitti, että säännölliselle ja ohjatulle ampumaurheilukoulutoiminnalle on kysyntää. Onneksi olemme nyt kehittäneet ampumaurheilukoulun ohjaajan koulutusta. Kevään aikana valmistuvat uudet sisällöt toivottavasti tukevat ohjaajia  ja seuroja järjestämään lapsille ja nuorille mahdollisuuksia harrastaa ampumaurheilua, iloitsee webinaarin asiantuntijana toiminut Sanna Erdoğan.

Kiinnostuitko SAL -valmentajaverkoston toiminnasta? Liity mukaan verkostoon. Lue lisää verkoston toiminnasta ja liittymisestä täältä. SALvalmentajaverkostosta antaa lisätietoja hankekoordinaattori Jaana Joutsenkorpi, jaana.joutsenkorpi@ampumaurheiluliitto.fi  / p. 040 775 7802

Oletko kiinnostunut ohjaajakoulutuksesta? Ota yhteyttä nuoriso- ja koulutuspäällikkö Kustaa Ylitaloon, kustaa.ylitalo@ampumaurheiluliitto.fi / p.040 839 0446.

Osa webinaarin osallistujista näkyi yhteisessä kuvassa.